torsdag 11 december 2008

Ännu mer julstadsvandring

För en gångs skull var det riktigt passande att jag inte hade tid att gå ut på promenad förrän på kvällen, för nu finns det ju så mycket att titta på i stan när det är mörkt ute. Och när jag så ändå var ute med kameran tyckte jag att det var lika bra att ta en rejäl runda, för man vet aldrig om det blir tid till några fler sådana före jul.

Belysningen är verkligen maffig på många ställen, och det förstår man kanske när det i vissa fall till och med framgår av bilderna. Jag måste förresten säga att jag är rätt nöjd med en del av dem. (Hej bildsnyltare! Ni kan väl åtminstone läsa inlägget innan ni tar mina foton och låtsas att de är era?)

Feskekôrka har fått färgglada skorstenar.


Stora spökhuset!


Vid Bältespännarparken väntade jag förgäves på en liten show som visade sig bli inställd, men under tiden fick jag stå där i lätt snöfall och känna mig storstadsjulig och titta på skridskoåkning på plaskdamm. Och så hann jag ta ännu fler bilder förstås.


Det finns röda såna här julgransliknande mojänger också!


Har ni sett att det är någon som har tappat sina paket lite här och var? Klantigt värre.


Jag har den här vyn i perfekt sommarversion också. Kan det bli mycket snyggare av ett höghus och ett par båtar?


Ni kan väl lite välvilligt tro mig när jag påstår att det där gulaktiga fnaset på bryggan i förgrunden faktiskt är en gnutta snö. För det är sant.