torsdag 3 april 2008

Promenadturistandet går vidare

När jag var ute och gick idag hamnade jag borta vid stora Saluhallen. Och då sade jag åt mig själv att det var hög tid att jag vågade mig in, fast jag bara var en ensam liten flicka på vift i den stora staden. Så jag gick in.


Eftersom jag inte är ett dugg intresserad av mat skulle det aldrig falla mig in att gå och handla på ett sådant ställe, så där varje sorts livsmedel av olika handlare, utom möjligen för att det verkar så ... jag vet inte, idylliskt, gammaldags, sydländskt, annorlunda? Men att gå och titta på alla fina färger och känna dofterna gillade jag verkligen. Fisk, räkor och röror, kött, bröd, frukt och grönsaker, nötter, godis, te, ja, faktiskt allt utom ost luktade gott.

Jag traskade sedan vidare tillbaka längs kanalen och då var det väl lika bra att ta sig igenom Feskekôrka på en gång. Där luktade det bara fisk, naturligt nog.


Och när jag ändå var igång tyckte jag att jag lika gärna kunde ta en tur bort till saluhallen Briggen, som jag går förbi så ofta, men som det inte heller har blivit av att jag har tittat in i förut. Nu har jag dock gjort det.