fredag 6 juni 2008

Nationaldagen 2008

För första gången, i alla fall om man bortser från grundskoletidens påtvingade deltagande i flagghissning och nationalsångssjungande, har jag nu faktiskt firat den svenska nationaldagen genom att delta i festliga aktiviteter. Jag hade dock inte minsta lilla svenska flagga bland mina saker i Göteborg, så jag fick ta med mig en dalahäst ut i stället.

De första människor jag stötte på när jag kom ut var ett gäng norrmän! För övrigt var det nästan lite väl lugnt i Haga så tidigt på dagen. Folk festade i och för sig rätt rejält här igår, och helgen är lång, men använder folk helgdagen till att sova?!

Förutom nationaldag var det också Skansen Kronans dag och därför en massa grejer på gång där uppe, och då det är ett av mina favoritställen här i krokarna gick jag naturligtvis dit en sväng på förmiddagen. Fast någon bild av själva byggnaden blir det dumt nog inte nu, för det tänkte jag inte på att ta någon (och arkivbilder duger förstås inte). Däremot får ni ett smakprov av utsikten, som nu är precis så storslagen som jag vill ha den, efter att de lagom till sommaren har rensat upp och avverkat lite i grönskan däruppe.


Jag hade egentligen tänkt gå på guidad historisk visning, men eftersom det för det första hände så mycket intressant och gratis ute och jag för det andra hade lite bråttom fick det vara. Fast det hade säkert varit spännande.

Klockan tolv sköts det salut. Värt att notera är att jag som ogillar skarpa ljud så mycket inte stod och höll för öronen som de flesta andra gjorde. Då hade det ju inte blivit några bilder!


Och när en kör därefter sjöng nationalsången stod folk inte andäktigt och lyssnade, utan pratade på som förut! Kören försökte med att ta om sången en gång till i slutet av sitt uppträdande, men då hade de flesta dragit sig undan en bit i stället, så där stod jag i det närmaste ensam på grusplanen och småsjöng med, nästan generat. Trista typer!

På eftermiddagen gick jag och Himmelska Hyresvärden till Slottsskogen och lyssnade på Göteborgs Symfoniker. Det var fantastiskt mycket folk, bra musik, härligt soligt och varmt och så luktade det grillkorv överallt. Orden "osvenskt firande" dök upp i huvudet. Här var folk också bättre på att hedra nationalsången, men det var fortfarande inte tillräckligt många som sjöng ordentligt.


Det har helt klart varit en bra dag med ett rätt välkomponerat program för min del. Jag har sett enstaka folkdräkter av traditionellt snitt, men fler Sverigetröjor och Foppatofflor. Det är bra, tycker jag. Traditioner måste kunna utvecklas och moderniseras, speciellt om det är vad som krävs för att folk ska vilja vara med. För det är ju faktiskt lite roligt att fira sin nationaldag.

Är det någon annan här som har gjort något särskilt, förresten?