söndag 5 oktober 2008

Dagens turisttips för fattiga och snåla

Efter nattens storm och regn blev det framåt lunchtid idag strålande höstväder och jag visste då precis vad jag skulle göra. Jag hade nämligen under tidigare promenader sett att Annedalspojkarna har öppet i sitt lilla museum på Brunnsgatan på söndagar klockan 13-15, så en promenad åt det hållet verkade särdeles lämpligt.

Himmelska Hyresvärden hängde på, vilket jag tyckte var rätt skönt, för jag visste ju inte alls vad som väntade. Jag föreställde mig att det just inte skulle vara några andra på ett sådant ställe, men det var faktiskt en handfull människor som hittat dit just när vi var där, och de var alla väldigt pratsamma. En av de gamla "pojkarna" berättade en massa intressanta saker för oss, och så tittade vi på plåtburkar, verktyg och foton och gick runt i lägenheten som var inredd som den kunde ha varit omkring 1940.


Vi gick vidare längs Carl Grimbergsgatan, som jag hittade en gång under en promenad och blev helt betagen av, tack vare husen som tillhör Robert Dicksons stiftelse, vilket jag med mitt i Haga tränade öga genast kunde avgöra när jag första gången såg dem. Det är verkligen jättemysigt där, åtminstone så länge man bara vänder blicken åt ena sidan av gatan. De stora tegelhusen ligger på en lång rad, med små, trånga, mörka gårdar emellan och in mot berget bakom. Här och var växer vackra rosenbuskar och på verandaräckena sitter söta katter. Men ingen jag har frågat har känt till den här gatan, så kanske är den ungefär så hemlig som den kändes när jag den där gången hittade den bakom några helt vanliga, tråkiga kvarter.


Himmelska Hyresvärden tog mig sedan med upp på berget och förevisade Änggårdskolonin, som var det mysigaste koloniområde jag någonsin sett. Nästan varenda liten trädgård jag såg fick mig att stanna till och titta beundrande. Trädgårdar gör sig också väldigt bra så här års, med praktfulla höstfärger, all frukt och fortfarande kvarvarande blommor.

En stund senare hände det mycket ovanliga att solen, som hela tiden under promenaden värmt oss så skönt, gick i moln precis när vi kommit hem igen. Så då är det bara att gosa in sig i sitt rum och läsa vidare. Det tycks bli en höstsöndag som bjuder på allt det bästa!