fredag 29 februari 2008

Skynda att åka

Provåkarkortet från Västtrafik har kommit. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig, för i brevet jag fick om att jag kunde beställa ett förklarades inte alls vad det innebar. När jag flyttade hem till Falun fick jag en enkel bussbiljett (som jag aldrig hämtade ut), så jag tänkte att det här väl skulle vara något liknande, eller möjligen ett dygnskort eller så.

Men i den här änden av landet är de verkligen generösa. Eller rika. Eller nåt. Jag blev minst sagt överraskad när kortet dök upp med posten.

Enligt det senaste brevet får jag nämligen "under två veckors tid fri tillgång till alla Västtrafiks bussar, tåg, spårvagnar och båtar i hela Västra Götaland".

Två veckor! Fattar ni hur mycket man skulle kunna åka omkring på den tiden? I teorin åtminstone.

Det här ger ju värsta stressen. Och frågorna hopar sig. Hur ska jag på bästa sätt använda det här kortet för att få ut så mycket som möjligt av det? När, inom den månad jag har på mig, ska jag aktivera det? Kommer jag ens att komma ihåg att använda det om jag skjuter på det? Jag vet hur jag brukar göra, till exempel komma på en dag för sent att jag ju skulle ... Vad ska jag ens hitta på att göra för att det ska vara motiverat att åka något annat än cykel (som ändå är mitt förstahandsval)? Och hur ska jag i så fall få tid över till allt detta extraåkande?

Här är det förstås frestande att tänka att det kanske hade varit bättre att vänta någon vecka med att beställa kortet, för att ha det något längre fram i vår, när jag troligen kommer att få fler anledningar att åka omkring. Eller att jag borde ha flyttat hit på sommaren när jag ändå vill turista en massa. Men det känns fult att tänka så, och jag tycker faktiskt att det är enormt generöst. Visst är det? För det är ju inte alls garanterat att jag blir så beroende att jag måste fortsätta ha (det vill säga köpa) sådana här fina kort efter de där två veckorna. Västtrafik chansar vilt. Men det tackar jag för. Tack, Västtrafik!

Något annat jag undrar är varför man behöver just en linjal mer än något annat på plastfickan. Teorier tas emot nästan lika tacksamt som själva kortet.