söndag 20 april 2008

Aktiv långhelg

De senaste fyra dagarna har jag haft besök av Motor-Ola och tillsammans har vi vetenskapat, turistat, promenerat och glassat järnet. Därför har jag för ovanlighetens skull knappt suttit vid min dator alls på flera dagar.

Som en liten sammanfattning av allt intressant och roligt jag har sett, hört och upplevt under helgen listar jag här några av höjdpunkterna:

Vetenskapsfestival och shopping. Vi tog en tur runt i Nordstan och till Bältespännarparken för att spana in mina kollegor på ett par av huvudarenorna. Och så låg det ju lite affärer här och var som vi kunde slinka in i. Sedan blev det glass i solen bland blommande träd och vårklädda människor på Järntorget.

Härligt senvårväder och fullt med festivalflaggor överallt på stan.

Himlaskådande. På fredagskvällen klättrade vi upp till observatoriet i Slottsskogen och fick titta på månen och Saturnus i teleskop. Tjusigt!

Robotfajtande. Under lördagen blev det bland annat ett besök på robot-SM, där vi fick se små robotar putta på varandra, och också en och annan som kunde stå väldigt stilla väldigt länge.

En robot som kanske kunde spela golf.

Djur i glasburkar, montrar och hagar. När det blivit lite väl teknikinriktat valde vi att styra kosan till Naturhistoriska museet, där vi mycket ingående studerade nästan precis allt. Bara maskarna föll oss inte i smaken av någon anledning. Sedan blev det mer glass i solen innan vi fortsatte vårt gående, men nu utomhus, upp till utsikter och djur som fortfarande levde, åt och väsnades. Okej, älgarna såg misstänkt olevande ut, men vi såg ett öra som rörde sig i alla fall.

Ett sjungande marsvin på Naturhistoriska.

Spelkväll. Efter allt promenerande vilade vi fötterna med lite sällskapsspelande hemma. Det passade ju bra med tanke på Vetenskapsfestivalens speltema. Dessutom höll vi oss främst till frågespel, för att riktigt understryka vilka kunskapstörstande typer vi är.

Föreläsningar och ytterligare museibesök. Att få betalt för att gå på intressanta föreläsningar om naturvetenskapliga ämnen är inte fy skam, så det tackade jag givetvis ja till. Två olika föreläsningar hann vi med idag, och till de saker jag lärde mig hör ett sugrörstrick som jag ska testa på jobbet i morgon. Eftersom föreläsningarna hölls på Stadsmuseet och vi hade någon timme på oss mellan dem föll det sig också naturligt att ta ett varv inne på själva museet.

Det blev alltså flera saker åtminstone delvis avbockade på min lista på väldigt kort tid där, och de här dagarna bjöd på en nästan perfekt blandning av bildning, nördighet, motion, sötsaker och sol i ansiktet. Kan ett födelsedagsfirande bli mycket mer givande?