onsdag 30 januari 2008

Den andra ettan i 8161

Jag gick på mitt första friidrottsevenemang och hade riktigt trevligt. Jag satt där på läktaren, nästan längst fram, i linje med herrarnas höjdhoppsribba och närmast stavhoppet. Jag såg den långhårige ryssen slå en stilig volt över ribban vid inhoppningen, jag var med och suckade åt den klickande startpistolen vid sprintloppen och jag såg alla stjärnorna och deras prestationer på nära håll utan att ha riktig koll på hur många av dem låg till i sina respektive tävlingar. Lite som det ska vara att se sport live, med andra ord.

Eftersom jag var ensam och inte hade någon att kommentera det jag såg med hade jag också tid att reflektera lite över andra saker. Lukter till exempel.

Bredvid mig satt en man, kanske i 40-årsåldern, lagom välklädd och proper, kortklippt och nyrakad och på det hela taget rätt snygg. Framför mig satt en betydligt äldre man med vitt, skrynkligt huvud, beige polotröja och noppig marinblå kofta full med lösa vita hårstrån och annat småskräp.

Under hela kvällen kände jag en stark doft, som jag antog var något slags herrparfym. Den påminde om något, men jag kom inte på vad förrän efter någon timme (tur att man får god tid på sig ibland). Det luktade precis som min tygpåsekompis (jag tänkte här länka till företagets webbplats, men den var så konstig så jag låter bli, fast den som vill veta mer kan söka på "småkompisar"), en liten påse fylld med linfrö. Görs det herrparfym som luktar linfrö? Nåja, jag bestämde mig i alla fall för att det var en av männen inom en halvmeters avstånd från mig som luktade så där.

Men vem av dem? Och spelade det någon roll?

Jag insåg att om det var mannen bredvid mig så var lukten faktiskt ganska tilldragande, visserligen en aning för stark för min smak, men klart intressant. Om det däremot var mannen framför mig, tänkte jag ... så ville jag nästan hålla för näsan.

Hur Alhaji Jengs strumpor luktade vet jag inte, men säkert inte något särskilt. Jag såg i alla fall klart och tydligt när han satte på sig dem. Jag var nämligen där. Jag var ju den andra ettan i galans publikrekordssiffra 8161.