tisdag 1 september 2009

Oplanerad utsikt (eller Utsiktstoppen: utkiken på Brännö)

När jag klev ut på trappan idag dök det omedelbart upp ett gäng turister som tydligen tog mig för ortsbo och började fråga mig om vägen till en utsiktsplats som skulle finnas här i närheten. Jag log inombords, för i vanliga fall brukar jag bara klanta till allt när någon frågar mig om vägen, om jag alls kommer på något att säga, men den här gången visste jag svaret och det var mycket enkelt att beskriva vägen.

Ändå var den här utsiktsplatsen faktiskt lite hemlig, och jag hade inte ens hunnit komma att tänka på den när jag och kusingänget* snubblade över den under en kort promenad. Så svårupptäckt som den var, men på samma gång så lätt att ta sig till, väntar man sig kanske inte att den skulle vara något särskilt märkvärdigt, men utsikten är fantastisk! Själva platsen är det heller inget fel på. Det finns också en liten stuga där, som jag gissar att man under gynnsamma omständigheter kan gå in i, för av vad man kan se genom fönstren ser den ut som en liten raststuga, men nu var den hur som helst låst och gästboken som låg därinne på bordet fick förbli orörd av oss. Men vi spanade i alla fall åt alla håll, hojtade glatt om öar, byggnadsverk och annat vi kände igen och var mycket nöjda med att ha sett havet.

Utan ytterligare motiveringar slänger jag in denna utsiktsplats i bloggtoppstävlingen, ger den 22 poäng och tills vidare en delad förstaplats. Så kan det gå när jag låter huvudet vistas i sol och blåst i flera timmar i sträck!

Utsikten åt ett av alla tänkbara håll. Härifrån och bortåt: Brännö, Asperö, fastlandet.

* Göteborgskusinen, Mjölbykusinen och Sköna H råkade lämpligt nog komma på besök i lördags, samtidigt som även världens bästa islänningar var här. Denna ovanligt stora anhopning av trevliga bekanta till mig gav mig tillfälle att ha något som jag gärna kallar ett slags examensfirande. Något sådant hade antagligen inte blivit av om jag hade planerat för det. Eller om jag inte varit på Brännö, med andra ord. Vilka fördelar det kan föra med sig att vara husvakt i skärgården!