torsdag 2 juli 2009

Utsiktstoppen: Skansen Lejonet

Ända sedan jag flyttade och regelbundet började se byggnadsverket från bussfönstret har jag varit nyfiken på Skansen Lejonet. Jag menar, jag var ju bästa kompis med Skansen Kronan när jag bodde i Haga, så hur skulle det se ut om jag inte ens tog mig en närmare titt på dess tvilling? Jag visste således att jag måste dit, men det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle bete mig för att göra det och dessutom orkade genomföra det hela. Men nu är det ändå slutligen avklarat.

Allt som behövs är att ta sig över denna av tecknad film inspirerade fallfärdiga gångbro över en stor väg, irra sig genom en byggarbetsplats, ta sig över järnvägen på två ställen, gå över ännu en bro över en motorväg och sedan ta vänster och klättra uppför en backe. Det kan vara rätt spännande, men när man börjar lära sig att köra bil i Olskroksmotet är sådant här ingen större utmaning längre.

Personliga erfarenheter av platsen: 2
Det är lite svårt att uttala sig med någon bestämdhet efter en enda mycket kort titt, men det jag vet är att stället inte var omedelbart imponerande, och lite har jag ju ändå att jämföra med.

Tillgänglighet: 2
Jo, det finns vägar hit, bland annat en väldigt fin gång- och cykelväg till och från Nils Ericson-terminalen, men det är absolut inte helt uppenbart hur man ska ta sig fram om man ser Skansen Lejonet på håll. De flesta har väl sällan "vägarna förbi" eller hamnar här av en slump heller. Dock är själva backen upp en baggis i jämförelse med Skansen Kronans berg, så där blir det pluspoäng.

Utsiktskvalitet: 4
Det är måhända inte enastående hänförande utsikt härifrån, och detta beror bara delvis på den för en utsiktsplats snålt tilltagna höjden. Men faktum är att det nog ändå kan vara rätt uppfriskande med lite omväxling när man har sett ett antal vyer över älv, stadsbebyggelse och parker. Jag kan tänka mig att det finns folk till och med bland den här bloggens läsare som skulle kunna tycka att den här utsikten är riktigt trevlig. Det gjorde förresten jag också.

Trängsel: 4
Med tanke på hur svårt det var att hitta hit hade jag inte väntat mig särskilt mycket folk här, och jag antar att om man inte råkar komma hit när det är någon tillställning i byggnaden så är det nog ofta rätt lugnt. Nu var det faktiskt lite folk här före mig, men det var inte precis något slagsmål om de bästa utsiktsplatserna.

Picknickmöjligheter: 1
Jag lade visserligen märke till en trevlig gräsyta en bit ner i backen, men nej, det här är inget picknickställe.

Totalpoäng: 13
Egentligen var det kanske tveksamt om det här ens skulle räknas som en utsiktsplats, så den är möjligen med i tävlingen på orättvisa villkor. Men utsikten i sig tycker jag ändå att det kan vara värt besväret att ta sig hit för att titta på. Om man har vägarna förbi åtminstone. Fast det har man ju inte, nej, just det.

Skansen Lejonet.

Lejonet.

Utsikten åt utsiktshållet.

En mer inzoomad variant av utsikten för alla färggladsglada.