torsdag 10 juli 2008

Något om veckans turistande i Göteborg

Inledningen av veckan bjöd alltså på riktigt turistiga aktiviteter. Fast ska jag sammanfatta det hela så blev det främst en kombination av blommor och konst. Vi klarade nämligen av tre av de fyra delarna av Göteborgs lustgårdar.

Botaniska trädgården var lika fantastisk som vanligt, varken mer eller mindre. Där hade vi också riktig tur med vädret. Vi tittade på blommor, grönsaksodlingar, träd och allt det andra som finns där.

Trädgårdsföreningen tog rejält inträde, men var i gengäld något alldeles extra. Även där fanns förstås massor av blommande växter, och framför allt mycket som var intressant och vackert att titta på, praktiskt taget konst. Vi fick också chansen att se jättenäckrosen blomma.


Liseberg verkade lustgården mest handla om vatten, sten, träd och snygga former, vilket kändes som perfekt variation när man nu sett flera av utställningarna.


Under besöket på Liseberg, som var mitt åttonde för året, hann vi också med att ta den vanliga lilla rundan i nöjesparken, äta glass, köpa lotter, se på Carl-Einar Häckners varieté och slutligen få en skymt av Stefan Sundström när han uppträdde (dock bara just en skymt, och inte alls tillräckligt för att motivera något konsertbloggande).

Mer konst såg vi på Konstmuseet, som jag verkligen längtat efter att få besöka, och jag blev inte besviken. Jag verkar generellt gilla äldre konst mer än modernare, fast jag kan egentligen väldigt lite. Därför läste jag noggrant alla skyltar, antecknade namn på konstnärer jag fann intressanta och som jag har för avsikt att ta reda på mer om (och jag tillhör faktiskt de människor som brukar kolla upp saker jag undrar över, så det är nog troligt att det blir av).

Utöver allt detta hittade vi för mig nya och mycket trevliga matställen. Eftersom jag är fullkomligt oimponerad av mat kanske ni kan föreställa er hur stor upplevelsen var när jag nu till och med nämner det i min blogg. Men på det ena stället var maten verkligen god!

Nu har dock mina föräldrar åkt hem och det är dags att bli självständig och laga sin egen mat igen. Som ni märker lever jag fortfarande, så det går nog ungefär lika bra som vanligt.