måndag 24 november 2008

Lika bra att hänga på

Så jag och Pinglan hade alltså en liten reunion med en av de bara två andra som vi gick i samma klass som under hela grundskoletiden. Jag släpade givetvis med mig dem upp på Skansberget för att titta på utsikten. Det känns alltid lika underligt när jag är den som förväntas veta mest om stan och kunna komma med tips och vara påhittig. Lika konstigt är det när det plötsligt slår mig att jag är omgiven av folk hemifrån, folk som fattar vad jag pratar om och ser världen som jag själv gör. Och ja, jag säger det igen, det var riktigt lyckat!

Dessutom, jag börjar faktiskt tro att det går att tvinga fram julkänslor. Efter att jag har blivit bjuden på glögg, känt dofter från knäckkok och lussekattsbakning, fått en egen påse saffransbullar i present och börjat jobba i mig innehållet, Lånesyrran har premiärspelat julmusiken och Himmelska Hyresvärden adventsstädat och pyntat lägenheten till en julmysig grotta, granen nere på gården har blivit tänd, snön har lagt sig i skarvarna mellan gatstenarna i ett julskyltat och maximalt gammaldagsmysigt Haga och jag därefter toppat med årets första (utgår vi väl ifrån?) besök på Julliseberg har jag nog ändå kapitulerat inför det faktum att det bara är en månad kvar till jul. (Bara? En månad är ju skitlång tid! I teorin alltså.)

Ställ upp lite granar, häll på fejksnö och fixa stämningsfull belysning i stor skala, låt stadsbor åka skridskor på en övertäckt fontän, ställ ut lite hantverk, släpp ut julfåren och låt mycket folk trängas bland mängder av glittrande julpynt så kan inte ens jag låta bli att bli helgmysig inombords. Att det sedan var adventskyla i luften när vi var ute gjorde väl sitt till. Kommer jag tillbaka och det är regn och tio grader varmt kanske jag ändrar mig igen. Eller går det inte att tappa julstämningen förrän julen är över, nu när den väl har infunnit sig?

Nej, nu blir till och med jag trött av att försöka läsa mina långa meningar (eller så är det för att jag redan borde ha sovit vid det här laget). Jag kanske ska gå över till att författa en önskelista i stället.

Ho ho!