tisdag 1 september 2009

Turistande på Brännö

Det blåste visserligen något otroligt idag, men det var trots detta en riktigt sommarvarm dag, och det hade jag våghalsigt nog tagit med i beräkningen när jag bestämde mig för att vara kvar på Brännö hela dagen, så nu var det dags att verkligen se sig om lite mer.

När jag gick ut ungefär mitt på dagen hade det till min förvåning redan dykt upp en hel del dagsturister, men jag valde lite vägar som ändå inte alla andra gick.

Jag gick bland annat till Lönndals båthamn, där jag klättrade upp på berget och satt i solen ett tag och njöt av utsikten.

Sedan tog jag mig ännu längre upp på toppen, men därifrån höll jag bokstavligen på att blåsa ner, så det blev inget längre uppehåll där. Men jag skymtade i alla fall något i fjärran, som så här maximalt inzoomat väl ser ut som den Vinga fyr jag redan då anade att det kunde vara.

Därefter promenerade jag vidare till Husvik, där jag spanade in Brännö brygga, pensionärer som satt utplacerade lite här och var, fina hus och fler båtar.

Jag var nere vid badet också, och kände på vattnet, som tycktes varmare där än i den närmast föregående besökta hamnen. Och så hett som det var i solen kändes det faktiskt inte helt orimligt att fundera på bad, men nu blir det nog ändå så att det ofrivilliga dopp mina skobeklädda fötter tog på Island kommer att få förbli mitt sammanlagda havsbadande för året. Dåligt av mig, men vid närmare eftertanke är jag ju inte heller särskilt förtjust i havsbad, så det är egentligen ingen större förlust.

Nära tre timmar med stark sol och vind känns lite i skinnet. Och syns. Men det ska det ju göra, speciellt om det här var den sista riktiga sommardagen. Härligt att kunna utnyttja den till lite utflyktande!