söndag 30 november 2008

Helgen i Göteborg

Efter att i veckan mest ha stressat runt med huvudet under armen och inte hunnit sova för allt pluggande och inte hunnit plugga för allt annat jag skulle göra och inte hunnit göra allt annat för att jag ... tja, mest stressade runt med huvudet under armen, lyckades jag ändå rätt snabbt när det mesta av allt det där var gjort ställa om till ett mer ledigt jäktande mellan olika nöjen.

På fredagen dök Motor-Ola upp igen och vi kastade oss omedelbart iväg till Bäckebol, för att trängas med alla andra som hade fått lön (jodå, korrekt syftning, också jag hade fått in några kronor). Där var jag ju så ofta under mina första månader i Göteborg, men sedan dess har jag fått klara mig utan stormarknader och sådant ett tag. Jag passar på att skylla min köpcentergalenskap på det för tillfället. Vi var bland annat på alldeles nyöppnade Media Markt (skit, nu nämnde jag dem, trots att jag är så irriterad på att de sprider sin motbjudande reklam överallt), som var så stort, så stort att jag faktiskt blev lite överväldigad i några sekunder. De hade gott om väktare men inte det enda lilla hemelektroniktillbehör jag konstant är på jakt efter. Och har inte de det får jag nog ge upp, tänkte jag nedstämd. Men jag fick gå på Ikea också, så det var en kort depp.

Därefter var vi på en skojig fest, där vi tog del i något liknande polskt andrzejki-firande (lite sent grattis förresten till alla Andreas och Anders!) och spådde oss i smält stearin hällt i kallvatten. Här har ni min framtid:


En smaskig strutglass eller en tomteluva? Jobbmöjligheter eller mer nöjen? Jag ser i alla fall bara positiva saker i den där klumpen.

Lite oplanerat fick jag sedan köra bil hem, men eftersom det var mitt i natten och jag faktiskt hittade så var det inte ett dugg besvärligt, bara ännu mer kul.

När vi ramlade ut på gatan igår förmiddag hamnade vi mitt i en julmarknad nere på Haga Nygata. Ungefär vartannat stånd sålde fårskinnstofflor och vartannat sålde godis. Och varannan besökare stod mitt i gatan och talade högt på norska.


Vi hade tid över och det, kombinerat med redan betalda biljetter och vägarna förbi, var tydligen vad som behövdes för att få mig att slutligen göra ett seriöst besök på Röhsska museet. Det har stått långt ner på min inre turistlista hela året och var det enda av de fem museerna med gemensam årsbiljett som jag inte varit på (förutom en dags jobb på bottenvåningen). Nu blev jag glatt överraskad, då flera av utställningarna faktiskt intresserade mig.

Där fanns Selma Lagerlöf-filmkostymer som jag kommer att få se på tv, 2000-åriga kinesiska skålar som inte såg ut att vara mer än hundra år gamla, grejer med Carl och Karin Larsson-anknytning (och en film "hemifrån", vilket i detta fall betyder Sundborn som ju ligger i Falu kommun!), och inte minst ett antal färgglada plastföremål som någon rest tillbaka till min barndom och plockat fram:


Efter museibesöket fortsatte vi på den inslagna kulturella (mhm) banan och gick på teater, närmare bestämt farsen Kuta & kör på Lorensbergsteatern. Vi satt på främsta raden och kom så nära skådespelarna att vi kunde läsa i tidningarna som Thomas Petersson åt upp och Brasse Brännström rev sönder. Det var helt okej underhållning, och dessutom gillade jag att påminnas om ännu fler av bardomens goda stunder, nu i form av några riktigt roliga skådespelare.

På kvällen sansade vi oss och hade en stillsam pysselkväll hemma. Jag lagade ett paraply (som vi sedan inte använde idag, trots en massa tid ute i regnet) och pyntade mitt dekorationsträd med till rummet mycket passande gröna kulor, som dock var så billiga att jag inte kan begripa varför jag inte också köpte röda, lite mer juliga på en gång. Fast jag fick i och för sig inte med någon tråd att hänga kulorna i, så det kanske var lika bra.


Idag nöjde vi oss med att hinna med lite skattletande före lunch. Efter maten sprang vi in en vända på Konstmuseet och tittade till Karl XII:s likfärd och de andra snyggingarna, eftersom vi åter hade lite tid över (och det passar visst väldigt bra att gå på museer då!).

Vi stod och andades juldoft på Götaplatsen ett ögonblick. Men här behöver jag hjälp av någon mer erfaren, för jag har inte uppfattat varför det ser ut som om de har avverkat en mindre skog där:


Slutligen blev det ett besök på Liseberg (förvånande, eller hur?). Som jag misstänkte var det en aning mindre juligt så här med regn och plusgrader, fast ändå lika kyligt att gå omkring i. Jag såg till att få se lite av allsången med Jullotta och dagens gäster Sarah Dawn Finer och Arvingarna, och småsjöng till och med då och då. Jag fick också testa våffelstället för första gången, så jag fortsätter att vidga mina vyer även inom Lisebergsområdet. Och ljusen, dem kan man ju titta på flera gånger utan att bli mätt.



Och så är ännu en hektisk nöjeshelg till ända och jag rätt motvilligt ensam igen med den olästa kurslitteraturen, stressen och en ny vecka att ta itu med. Det hade absolut inte gjort mig något om den här helgen hade varit minst en dag längre.