lördag 24 april 2010

Alive again in April

Så har Liseberg öppnat portarna för en ny säsong igen. (Redan? Vart tog vintern vägen?) Och gissa vem som var där redan idag! Eller, det behöver ni förresten inte, för det är ju uppenbart.

Efter att först ha tagit en sväng på stan för att kolla in Vetenskapsfestivalen (mest för att jag jobbade på den för två år sedan och fortfarande tydligen känner att jag har något slags ansvar för att uppmärksamma den) promenerade jag längs den lördagsuppsluppna Avenyn bort till Liseberg och införskaffade årets säsongskort.

Så här såg det ut på Liseberg på öppningsdagen förra året. Har de tur med vädret, eller? Även i år var det alldeles strålande, även om det inte var kortärmsvärme och grönska som då. Jag inspekterade hemtamt området och gick mest omkring och kände av nöjesparksatmosfären bland allt folk.

Mot månen.

Sedan var det dags för konsert med gruppen Dead by April. (April är det ju, men vem är det som är död?) Jag var övertygad om att jag inte hade hört talas om dem ens, men när jag nu hade chansen att upptäcka något nytt tog jag den givetvis. Sedan insåg jag snart att de visst inte alls var helt okända för mig, och även bortsett från att det var skojigt att uppleva den typen av konsert i vårsolen bland barnfamiljerna på Liseberg så gillade jag det hela.

Men det är klart, någon sommarvärme var det ju inte ute, och hur de som gick i sommarkläder överlevde fattar jag inte. Själv var jag bokstavligen blåfrusen när jag kom hem, trots mina varma kläder. Så jag var klart nöjd med att lite senare betrakta Lisebergs invigningsfyrverkeri från min egen ytterdörr.