måndag 25 augusti 2008

Stenmurar och en och annan modern båt

Gissa! Det är inte svårt alls. Men okej:
  1. Jag har varit på utflykt.
  2. Jag utnyttjade Lisebergs årskort (och gjorde därför "gratis" något som kunde ha kostat 140 spänn, men i så fall hade det ju inte blivit av förstås).
  3. Det var fint väder.
  4. Jag hade kalastrevligt.
  5. Jag är omåttligt nöjd med det mesta just nu.
Tre lyckade utfärder på lika många dagar, det är inte illa. Kommer jag att hinna bli mätt på fina utflykter innan lovet är slut? Hur som helst blir det härliga minnen, och topplistan över de bästa dagarna under 2008 kommer med stor sannolikhet att domineras av sommarutflyktsdagar.

Idag tänkte jag ändå bespara er det mesta av pladdret. Visserligen blir behovet av att berätta och dela med sig av alla intryck större än vanligt när jag har gjort något alldeles på egen hand, men det ska gå att hålla inne med åtminstone några detaljer någon gång ibland. Fast en sak som förvånade mig en aning måste jag bara tala om, nämligen att det inte på långa vägar är bara jag som gör utflykter ensam. Ungefär hälften av oss i gänget som hade sällskap den här eftermiddagen kom ensamma. Duktigt!

Jo, och så kanske jag skulle tala om vad det var för en utflykt. Det blev Älvsborgs fästning idag. Och det var nästan så spontant något sådant kan bli i min värld.

Bara när det blev vatten på båda sidor om muren under mig kände jag en lättare svindel.

Färgglatt och fint, lite som en flagga ...

Av någon anledning roade det mig mer än störde att jag, vart jag än vände blicken, såg nutid och dåtid så tätt intill varandra i bilden.

Fika med havsutsikt för tredje gången på tre dagar (jodå). Det är nästan så att man kan tro att man bor vid havet eller något.

Eftersom det enligt Metaformannen nuförtiden är för lätt att slå upp sådant man inte vet svaret på tänkte jag låta bli. Men någon kanske kan tala om vad det här är för blomma?

Envisa turister! Titta hit så att jag kan vinka då!

Jag fotade antagligen mest av alla på utflykten, trots den stora andelen asiatiska turister i gruppen. Det kanske såg ut som om jag knäppte urskillningslöst, eftersom jag inte bara siktade på gamla fästningar och andra sevärdheter. Men ni vet ju i alla fall att jag gillar båtar.

Jag skulle förstås gärna ha berättat om alla intressanta personer som ingick i vår väldigt blandade grupp av turister, om den dramatiserade och interaktiva guidningen, om drottningens händer, om vad fånghålorna fick mig att tänka på, om mitt inflytande över utländska turister, om min relation till kaptenen på utflyktsbåten och mycket mer, men som sagt ska ni slippa det idag. Jag behöver vila lite. Eller så kanske jag ska gå ut.