måndag 19 september 2011

Frölunda kulturhus

Det kan ta tid innan jag får saker jag tänkt gjorda, men har jag väl bestämt mig brukar det förr eller senare faktiskt bli av. Och när nu en av de där sällsynta dagarna som saknar både moln och blåst dök upp tog jag varje anledning jag kom på att uträtta små ärenden ute. Så då gick jag till Frölunda kulturhus.

Skylt.

Min huvudsakliga anledning var att se om jag kunde få tag i en bokmässekatalog där (det kunde jag), men sedan ville jag förstås även spana in denna eminenta kultur- och hälsoanläggning som ligger på några minuters promenadavstånd från hemmet. Jag ska inte rabbla aktiviteter från programmet, för det är bara att klicka på länken ovan för den som är intresserad, men jag måste då säga att jag är rätt imponerad av att ha både bibliotek och simhall på ett och samma ställe. Dessutom pågår just nu en trevlig liten utställning om svenska stationshus, som bara den hade varit värd en extra promenad.

Och i helgen invigs trappan utanför kulturhusets entré. Att göra stora evenemang av sådana saker framstår väl som rätt småstadsaktigt, men i så fall gillar jag verkligen kombinationen av denna bykänsla med att bo i storstadsförorten med 200 affärer, ett antal matställen, bibliotek och simhall inom gångavstånd.

Gôtt mos!