söndag 1 februari 2009

Utsiktstoppen: "Utsiktsplats" i Vasastan

När jag var uppe i Landalabergen och stod och tittade på kartan upptäckte jag något som är helt obegripligt att jag inte har sett tidigare, som jag har studerat kartorna över Göteborgs innerstad! Bara en kort bit därifrån, och också bara en kort bit hemifrån mig och nära gator jag promenerat på ett antal gånger fanns en liten grön, nästan rund yta på kartan, benämnd "Uts.pl.", vilket absolut var fullt läsbart. Det finns ingen rimlig förklaring till att jag inte har sett detta tidigare.

Givetvis gick jag omedelbart dit. Men speciellt efter utsiktsupplevelserna jag precis haft var det här en besvikelse. Utsikten var ganska dålig, till och med så här års. Att platsen är utsatt som utsiktsplats på kartan, när så många mycket bättre ställen inte är det, är ju nästan lika konstigt som att jag inte lagt märke till den på kartan förut. Att jag inte lagt märke till den i verkligheten är ändå ganska förklarligt, insåg jag snabbt.

Kanske ville man bara fylla kartytan med något. Tja, då kunde de väl ha skrivit dit namnet på parken, för en park, eller kanske snarare lekpark, är väl mer vad det är.

Utsikten. Och inte minst parken. Den låg förstås i skugga här och kom säkert inte heller till sin rätt idag.

Lite intressant var det ändå här. Utsiktsplatsen befann sig nämligen uppe på en liten stenplattform, som man kom till efter att ha gått in genom en järngrind och krånglat sig runt lite buskar och uppför en extremt smal stentrappa. Sådant gillar mitt barnsliga och sagotörstande jag. Det var också behållningen med den här tydligen namnlösa utsiktsplatsen.

Utsiktstornet. Med klotter, givetvis.

Grinden. Med gnissel, givetvis!

Jag ska väl sätta lite poäng ändå:

Personliga erfarenheter av platsen: [2]
En poäng för järngrinden och en för stentrappan.

Tillgänglighet: [5]
Lättare än man tror att komma till. Stället bara ligger där, det gäller bara att fatta vad det är man ser.

Utsiktskvalitet: [2]
Ja, någonting ser man ju ändå.

Trängsel: [3]
Jag slogs faktiskt om utrymmet med ett par av folket som var uppe vid vattenreservoaren tidigare, men här vann jag! Annars var det hyfsat lugnt just vid det här tillfället.

Picknickmöjligheter: [1]
Om man är desperat, möjligen. Det finns bänkar att sitta på till exempel.

Totalpoäng: [13]
Här kan man kanske passa på att passera på en promenad, och som park är det ett ganska intressant ställe, men utsiktsplatser finns det många bättre i närheten.