söndag 31 oktober 2010

Besökshelg

Det har varit besökshelg här. Toad och Toadette hälsade på sina söner i Göteborg och även jag har i samband med det blivit gödd på god mat. Bland annat åt hela gänget en makalöst smarrig lördagsmiddag på en mycket trevlig grekisk restaurang. Söndagsmiddagen var inte mycket sämre, och framför allt var den stor. Utöver maten fick jag en tidig julklapp, i form av en liten del av årets valnötsskörd och dessutom ett tillhörande öppningsverktyg, vilket var mycket uppskattat.


I går var vi åter på Naturhistoriska museet, nu tillsammans med gästerna med flera, och sedan jag efter senaste besöket blev upplyst om att Malmska valen tydligen skulle vara klibbig på ytan studerade vi den noga. Jag lät undersöka det där med kladdigheten, och fick det bekräftat, men för den skull kan jag fortfarande inte anklagas för att ha vidrört museiföremålen.

Lite ironiskt kändes det att jag, som så sällan är inne i centrum numera, skulle hänga där stora delar av helgen just nu när det var bombhot och stort polispådrag, men det gick bra. Kanske var det till och med en fördel att gå i Nordstan idag, för det kan nog ha varit lite mindre trängsel än vanligt i affärerna.

Jag var duktig och klarade av två tråkviktiga ärenden: inköp av höstskor och klippning av hår. Klippningen behövdes verkligen, men att den blev av just nu var mest för att jag skulle få användning för en kupong som berättigade till halva priset. Och det var då för väl att jag bara behövde betala halva normalpriset, för det blev ändå ungefär dubbelt så dyrt som på vissa andra ställen med studentrabatt. Dessutom såg jag sedan på kvittot att salongen körde med den omtalade olagliga metoden att öresavrunda även vid kortbetalning, så jag blev alltså blåst på 50 öre. Ska man tipsa polisen då, eller vad gör man?

Bra helg kort sagt. Och "klipp dig och skaffa ett jobb": (typ) check!