onsdag 15 oktober 2008

Utsiktstoppen: Skansen Kronan

Personliga erfarenheter av platsen: 4
Den utsikt jag stått och glott på överlägset flest gånger sedan jag flyttade till Göteborg är lustigt nog en som inte står med i den turistiga listan i sidmenyn. Ändå är platsen absolut ett turistmål. Men det är väl som så ofta att man lätt glömmer att tillräckligt uppskatta det som finns i ens närhet, och Skansen Kronan ligger verkligen nära. Det är min kvartersutsikt, kan man säga. Jag var där redan efter några dagar i stan, och sedan dess har jag varit där minst någon gång i veckan, såväl på vardagar som på riktiga helgdagar. Så det vore fånigt att påstå att jag gör något annat än gillar stället, även om det varierar lite vilken stämning det får mig i.

Tillgänglighet: 5
Kan jag sätta något annat betyg på en utsikt som praktiskt taget ligger hemma på gatan? Tja, ett möjligt avdrag skulle kunna vara för att det är en riktig kraftansträngning att ta sig upp, men efter ett tag får man fantastisk kondis och superstarka lårmuskler av att knata uppför berget, så då är det inget problem längre. Det finns också flera olika vägar upp (och ner), vilket är klart positivt, både för tillgängligheten och inte minst möjligheten till variation.

Utsiktskvalitet: 4
Ett stort plus för utsikt åt flera håll, dock är sikten lite väl skymd av växtlighet här och var. Hade det inte varit för den ändå rätt kraftiga röjningen på sluttningen nedanför huvudutsiktsplatsen på försommaren hade det bara blivit en trea.

Trängsel: 3
Väldigt varierande beroende på tid på dygnet, veckodag och årstid. På vardagseftermiddagar under lågsäsong kan det vara nästan dött, eller så hänger det alkisar på var och varannan halvdold parkbänk. Många rastar hundar eller sitter och pluggar där uppe. Men trots turisttätheten och alla soldyrkare under sommaren upplevde jag att det även då nästan alltid fanns bänkar att sitta på om man ville.

Picknickmöjligheter: 2
Visst, folk grillar och picknickar nog en hel del uppe på Skansberget, och det finns ju lite gräsmattor att sitta på, eller bänkar på stabilt underlag för den som hellre vill det. Men jag känner inte riktigt att det här är ett picknickställe. Eller så handlar det bara om att man sällan tänker på matsäck när man går ut en sväng på några minuter?

Totalpoäng: 18
Totalpoängen både höjs och sänks av Skansen Kronans läge nära min bostad. Tillgängligheten är dess absolut största styrka, men på samma gång blir ju det här stället aldrig något spännande utflyktsmål för mig. Men som hemtrevlig vardagsutsikt passar den alldeles utmärkt.

Vy åt väster, med Masthuggskyrkan borta i högerkanten.

Vy åt nordost eller så, med Haga, Handels, Ullevi (jättelångt borta) och lite sådant.

Skansen Kronan sedd västerifrån.