måndag 1 juni 2009

Vardagsnatt efter sommarsöndagskväll

Jag sitter uppe och väntar på soluppgången, och det börjar dra lite behagligt svalt längs golvet. Fönstret stod öppet även den gångna natten och ändå var det vid middagstid 32 grader i mitt mörklagda drivhus till studentrum. Bland annat därför, men också förstås för att det har visat sig leda till viss framgång, har jag förlagt mitt tankearbete och pluggande till nattens lite svalare timmar.

Fast nu råkade jag somna ett slag efter midnatt, så efter det är jag ändå inte i toppform, och därav mitt väntande på gryningen. Tydligen funkar det inte lika bra att plugga natten igenom om jag har planerat det i förväg, men jag har ju fortfarande en stund kvar att ändra på den saken.

På kvällen tog jag en cykeltur bort till Delsjön, där jag aldrig varit tidigare. Det blev ett lite hastigare och mindre ordentligt första besök än jag föreställt mig, men nu ville jag så gärna hinna bada redan i maj. På senare år har badpremiären ofta dröjt till långt efter midsommar, och det ville jag ändra på när jag nu hade chansen. Därför kunde det inte vänta till en annan dag. Jag kan ju förresten alltid åka dit igen för fortsatta undersökningar senare.

Det blev i alla fall ännu lite mer avkopplande skog, varm kvällssol och ett gäng naturbilder som uppladdning inför den långa uppesittarnatten.

Cykelväg med sjöutsikt och tallbarrsdoft.

Lugnt vatten och grön skog i kvällssol.

Det finns också en liten hoppbacke här, så det känns nästan lite som hemma i Falun. Inte för att den direkt imponerar, men försöket är gott, även om anläggningen har gömts undan mitt i ingenting ute i skogen.