onsdag 16 april 2008

"Science night" med språkträning

Efter jobbet igår var det mer jobb igen, fast den här gången planerat. Ett stort gäng gästforskare med familjer var på besök och roade sig med sina familjer och lite annat folk. Inför besöket var jag en smula nervös just för det där med att plötsligt plocka fram min stelnande engelska, men det var ingen fara. Det var ganska lugnt på min station, jag fick oväntad extrahjälp och dessutom pratade flera av forskarna betydligt mer obegripligt än jag.

Fast den som tror att jag latade mig rent språkligt bara för att jag inte behövde prata så mycket på jobbet har inte träffat mitt nya jag. Det hade nästan inte jag heller förrän igår, för jag fattar fortfarande inte riktigt vad som tog åt mig. Kanske är det bäst att jag inte går in på detaljer här, även om de känsligaste personerna sällan tittar in på bloggen. Jag nöjer mig med att säga att på det efterföljande minglet på Universeums Science night var jag egentligen väldigt ominglig (just det är i och för sig likt mig), då jag helt sonika lade beslag på en ensam, försvarslös gästforskare för resten av kvällen. Så nog fick jag prata både engelska och andra språk alltid ...