tisdag 17 juni 2008

Gå på konsert typ gratis: E-Type

När det nu kommer att dröja ett tag tills jag kommer till Liseberg nästa gång var det väl lika bra att passa på att gå på en konsert till. Föregående hittas här (eller i aktivitetslistan i sidmenyn!).

Idag: E-Type.

Min inställning till artisten och musiken i förväg: Host, host. Jag har faktiskt en jättegammal skiva med honom i min samling. Eller i en låda någonstans i Falun i alla fall. Även om inte heller det här är sådan musik jag lyssnar på var och varannan dag så kan jag gilla låtarna och tycka att han vet vad han håller på med. Fast jag hade nog kanske inte gått på konserten om jag inte haft sällskap.

Lite allmänt om kvällen: Tisdagskväll. Rätt kallt när man vant sig vid de sköna sommarkvällarna, men hyfsat mycket folk ute ändå. Hade Metaformannen med mig som sällskap och uppmuntran.

Publik: Ungefär lika stor som vanligt. Jag hade nog trott att det skulle vara fler barn, men majoriteten var nog ändå unga vuxna. Kanske berodde det på kylan, men de flesta verkade i alla fall rätt avvaktande och någon riktig fart blev det aldrig på publiken.

Några tankar som dök upp under konserten:
  • Hans röst känns knappt ens bekant, och hela E-Type verkar lite gammal och trött. Eller varför är det så segt? Nu säger han att han är förkyld, så det kanske har med det att göra.
  • Låtarna är onekligen väldigt lika varandra, en hel del av dem i alla fall. Men nog borde han ändå ha ganska många att välja bland, så varför så mycket prat och grejande? Är det som i fotboll, att man drar ut på saker och ting för att få lite extra vila emellanåt?
  • En del av låtarna han kör är faktiskt från den där jättegamla skivan jag har. Har han inte haft fler hits på 2000-talet, utan måste förlita sig på gammalt material? Samtidigt är det ju bra med låtar som folk känner igen när man spelar på sådana här ställen. Det är nog rätt smart tänkt.
  • Mot slutet blir det ändå en klar upphämtning. Både rösten, tempot och låtarna blir bättre. Och egentligen är jag inte så negativ som det verkar, men jag fryser!
Jaha, det var årets sjunde besök på Liseberg. Undrar om jag ens hade varit där så många gånger i hela mitt liv tidigare. Men nu blir det som sagt paus ett tag.