måndag 5 september 2011

Cykla hem, etapp 3

Det blev inte precis som planerat, det här cykelturistprojektet, men cykeln har åtminstone haft en lugn och skön sommar i Mr Datas förråd. Idag var det dock till slut dags att köra vidare. Och då jag ändrat alla förutsättningar för operationen ett antal gånger skippade jag nu även delar av syftet med cykelturen. Huvudsyftet behöll jag, det vill säga att hämta hem min cykel, men det där med turistandet fick stå tillbaka lite. I stället blev det mer av en social aktivitet, i och med att Mr Data själv gjorde mig sällskap en stor del av vägen, och så cyklade jag hela den återstående sträckan i ett svep och fick mig en skaplig dos söndagsmotion.

Eftersom jag redan gjort en fin undersökning av Norra Älvstranden tidigare cyklade vi nu bara snabbt förbi allt detta och upp på Älvsborgsbron.

Där stannade vi och fotade utsikten mot havet.

Vi hade onekligen bra båttajming.

Av bilderna att döma kan man lätt tro att det var mulet och trist, men i själva verket var det bara disigt och dessutom över 25 grader varmt, så hösten kändes mycket långt borta.

Efter bron fortsatte vi med att kolla upp ett tips jag fått av Översättarhelena för länge sedan, men som det inte förrän nu blivit av att jag tagit vara på. Vi svängde upp på Sjöbergen och letade oss fram till det hemligaste kända koloniområde som finns. Oj! Det var verkligen inte likt något annat jag sett! Söta kolonilotter med små stugor och allehanda tillbehör, jovisst, men också mängder av höga staket av skilda slag, ogräs och sly och tomma burar och bråte. Helt fantastiskt! Hade jag bott där i närheten skulle jag säkert ha gått dit ofta bara för atmosfärens skull.

Det här var kanske inte det mest representativa huset och den mest uppodlade trädgården, men sedan jag under uppväxten hade egna kaniner har jag en mycket känslig kaninbursradar, som drar min uppmärksamhet även till tomma kaninburar, så jag kunde helt enkelt inte motstå att fota några.

Det fanns blommor också, jodå.

Så trampade vi vidare, skildes åt lite längre fram och jag susade genom Grimmered i ett nafs. Så nu står min cykel faktiskt i ett cykelställ i Frölunda. Om den fortfarande är kvar i morgon får jag väl införskaffa det där extralåset jag haft på min inköpslista sedan jag flyttade till Göteborg 2008, och så måste nog parkeringsalternativen utvärderas.

Cykel. Hemma. Fyra månader tog det att flytta färdigt den.