onsdag 8 oktober 2008

Samlare

Det verkar som om jag rätt omedvetet börjar samla på en massa saker. Ja, en del är väl helt medvetet också, som det här med paraplyliken till exempel. Men det blir snart en samling av samlingar också, om det ska hålla på så här. Dock handlar det numera inte i första hand om prylar, för efter att ha flyttat två gånger på ett år och nu klämt in mitt liv i ett enda litet rum så har jag begränsat mina materiella behov ganska bra. Men kanske är det just därför jag börjar samla på platser, upplevelser, bilder och minnen i stället?

Och ni har fattat det länge, va? Att jag skulle börja samla på utsikter också. Att jag inte såg det själv! Men det började så omärkligt. Ni vet, man är ute och promenerar, ser en hög och smal trappa som smyger sig in mellan ett par hus, och då måste man ju bara följa efter och se vart den leder, vad den försöker gömma i andra änden. Och så hittar man det ena stället mer fantastiskt än det andra, fotar, antecknar, bloggar och jaha, där har man visst en väldokumenterad samling.

Under året har förresten hela det här mitt turistande liksom blivit som en hobby, så när jag träffar nya människor som frågar mig vad jag gillar att göra så pratar jag nästan alltid om platser. Och så får jag en massa nya tips och idéer, som jag förstås tar vara på så gott jag kan. Det kan väl hända att det dröjer ett tag innan vissa utflykter blir av, men på en eller annan lista hamnar de ändå och jag uppskattar alla vettiga förslag jag får. Som tur är finns det redan någon som betar av de mest spännande promenadvägarna i trakten, så det känner jag i alla fall inte att jag behöver ge mig in på.

Jag ska nog förresten ha en begränsning i min samling göteborgsutsikter. Vyer från byggnader bryr jag mig inte om att ta med, åtminstone inte om man befinner sig inomhus och måste titta genom ett fönster eller något. Att stå ovanpå en byggnad skulle kanske kunna vara tänkbart, men lär knappast bli aktuellt. Så många söta små berg som det finns att klättra upp på här behövs verkligen inga konstgjorda utkiksposter för min del.

Utsikterna får nog en egen liten lista, tror jag. Det är en lagom ansträngning för att få överblick över samlingen. Och ja, det är ju att överblicka helheten jag gillar mest. Fast vad sjutton, jag kan ju lika gärna sätta betyg på dem också, helt efter egna intressen och behov givetvis, så att jag får reda på vilken utsikt jag faktiskt bör gilla mest!