söndag 19 september 2010

Valdagen 2010

Dagen började med extra tidig uppstigning och morgontåget från Kalmar (där vi lekt loss med ännu en glad nollåring). Att åka vid den tiden innebar tre byten på vägen mot Göteborg, med en genomsnittlig bytestid på tio minuter. Dessutom var det X2000 på en sträcka, vilket var ett orosmoment för att jag länge undvikit dessa tåg av åksjukeskäl och på grund av allt man hört och läst på senare tid. Men, tro det eller ej, allt gick alldeles perfekt och vi kom fram till Göteborg exakt enligt planen!

Väl i stan begav vi oss omedelbart till Naturhistoriska museet, där vi, tillsammans med många, många barn i alla åldrar, tog en titt inuti den Malmska valen, som var öppen så här på valdagen. Detta var orsaken till att vi valt det där tidiga tåget med alla bytena, för sedan jag för fyra år sedan, genom andra bloggare, fick höra talas om detta praktiska ordvitsande har jag inte kunnat släppa tanken på att få ta del av evenemanget nästa gång det var dags, nu när jag ju bor i Göteborg och allt.

Valen. Nu har även jag varit inne i den.
Senare fick Mario och jag sällskap av Luigi till vallokalen. I vanliga fall brukar jag rösta rätt tidigt under valdagen, så det var ovant att spara "jobbet" till sist av dagens aktiviteter, men då fick jag uppleva långa köer fram till valurnorna, och det var en nyhet jag fann rätt stämningshöjande.

Hur det blir med stämningen under återstoden av dagen är ovisst, men nu är det i alla fall dags för valvakepizza.