onsdag 4 juni 2008

Gå på konsert typ gratis: Amanda Jenssen

Nu fortsätter min serie i okänt antal delar om småkonserter på Liseberg. Om någon undrar så började den här.

(Förresten, det är inte parentessjuka jag har, utan det är parentesfestival idag! Jodå, jag hittade just på det.)

Igår var det dags för konsert med Amanda Jenssen.

Min inställning till artisten och musiken i förväg: Helt utan att spela dum, så där som folk gör när de vill verka märkvärdiga för att de tycker att de är lite bättre än andra, så måste jag faktiskt säga att jag i stort sett inte visste mer om henne än hennes namn och att hon var en sådan där Idol-artist. Jag visste inte ens hur hon såg ut, och var osäker på om jag hört någon låt med henne. Jag tänkte att det ju också kan vara en intressant utgångspunkt för en konsertupplevelse!

Lite allmänt om kvällen: Tisdagskväll, och en ännu varmare sommarkväll än det var i fredags, när jag senast var på Liseberg. Anledningen till att jag gick på en konsert med en för mig helt okänd artist var att jag skulle fungera som täckmantel och möjligen även moraliskt stöd för en kille som inte riktigt vågade erkänna att han gillade en Idol-artist (vilket man ju givetvis får göra, för alla får lyssna på vad de vill!), och eftersom jag är en god vän med årskort på Liseberg (där kom det igen!) så ställde jag givetvis upp. (Den här killen har förresten figurerat här utan namn förut, men snart måste jag hitta på ett alias även till honom, för någon rättvisa måste det ju vara. Fast den här gången kunde han väl få vara anonym då, eftersom han är så rädd om sitt stentuffa rykte. Hihi.)

Publik: Mycket större än jag hade väntat mig. Visserligen var det sittplatser den här gången, till skillnad från i fredags, och jag är osäker på om folk tar större eller mindre plats per person då. Nåja, det var rätt fullt framför scenen i alla fall. Och så var nog publiken något äldre än på BWO-konserten (inte helt oväntat).

Några tankar som dök upp under konserten:
  • Men hon har ju inga skor på sig!
  • Aha, en låt kände jag i alla fall igen. Och en annan gillade jag lite extra. Ett par låtar var lite sövande i sommarhettan. Totalt sett var det en helt okej upplevelse, och musiken var typisk sådan som jag kan lyssna på och njuta av i en sådan situation, men som jag antagligen inte skulle betala för.
  • "Borde jag inte komma på fler saker att kommentera?"


Amanda Jenssen på Liseberg. Den obligatoriska långt bortifrån-bilden.