torsdag 2 oktober 2008

På bokexkursion i Haga

Nu när jag fick lite tid över igen skulle jag ju se till att ta itu med sådant som blivit liggande. Givetvis hoppade jag raskt ner till de mindre akuta punkterna på min lista. Något som jag länge har planerat att göra, men som inte har blivit av, kanske för att jag hoppades på sällskap eller för att jag var för lat eller av någon annan dum anledning, var att gå igenom Hagas bokhandlar. Idag gjorde jag det bara.

Jag hade redan kollat upp lite på nätet för att inte behöva missa något, för det känns som om det finns fler som säljer böcker i lilla Haga än i hela Falun. Sedan tog jag penna och papper och till och med plånbok och gav mig ut, dock utan att ha några mer specifika mål än att titta efter allt som brukar intressera mig (eftersom jag är galen i böcker var det kanske ganska vagt formulerat, ja).

Bokrummet i Haga hade jag skymtat på bokmässan, men undvikit just för att jag ändå tänkte uppsöka butiken på riktigt snart. Det var en trevlig liten affär, med en glad man bakom disken och många stora, färggranna böcker i hyllorna. Där fanns en massa litteratur om farkoster, handarbeten, historia, konst och allt annat sådant där som passar bra att göra tjocka, bildrika böcker om. Mycket var på engelska. Jag var nöjd med vad jag såg, även om det här inte var något jag var ute efter att köpa just nu.

Jag fortsatte till Bokmalen antikvariat. Det var precis som sådana ska vara: trångt, proppfullt, med en gammal bokfantast vid ett pyttelitet skrivbord i ett hörn mellan alla böcker som ändå stod perfekt sorterade och ordnade i de höga hyllorna. Jag tittade på allt, letade förgäves efter fynd bland skönlitteraturen och fastnade sedan vid den lilla sektionen med språkböcker. Där fanns lite av varje, som ordböcker för diverse obskyra språk (fast inte isländska förstås), språknörderier av allehanda slag och till och med en specialordbok för Agatha Christies alla romaner som givits ut på svenska.

Jag hittade en liten skrift om svenska provinsialismer som jag bestämde mig för att köpa, men fick vänta i en evighet medan någon galen samlare diskuterade sina personliga bokproblem med butiksinnehavaren. Så ska det väl vara på antikvariat, antar jag. Där har man helt enkelt inte bråttom.

Därefter begav jag mig till nästa ställe, Röde Orm bokhandel & antikvariat, där jag faktiskt varit en gång förut. Den gången blev jag mycket besviken, eftersom jag upplevde att allting stod i en enda röra och det var stört omöjligt att hitta någonting. Därför hade jag nu låga förväntningar. Men jag måste ha drömt om den där andra gången eller något, för det var inte alls rörigt och osorterat idag. Det var precis lika prydligt organiserat som på det föregående stället, och jag hittade också fler hyllor än jag sett senast.

Något av det första som fångade min blick var dock min vän Anders (här i bloggen nyligen omtalade) bok. Min första reaktion var förstås lycklig igenkänning, men sedan blev jag arg på den tok som bestämt sig för att sälja den. Positivt var ändå att den såg ordentligt läst ut, och dessutom att priset låg bara fem kronor under nypris, så att den som funderar på att köpa den lika gärna kan skaffa sig ett nytt exemplar.

Bland deckarna hittade jag ett ganska fint utbud av Agatha Christie-historier. Tre av dem var dessutom sådana som jag trodde att jag inte hade. Jag vill nu poängtera att min osäkerhet rörande mina egna ägodelar inte sträcker sig mycket längre än så, för det är nämligen på det viset att jag nu har hunnit samla på mig rätt många Christie-böcker, varför det är svårt att riktigt hålla reda på de ibland ganska snarlika titlarna och det också är tämligen ovanligt att jag ens hittar en bok som jag inte redan har. Nu måste jag alltså konsultera listan över min samling och därefter eventuellt min inköpsansvarige.

Även på detta ställe fanns en intressant hylla med språkböcker. Om det inte hade handlat om pengar skulle jag antagligen ha tagit med mig hälften av böckerna därifrån. Men jag antecknade flitigt priser och dylikt i alla fall.

Efter detta gick jag hemåt igen. Jag hade redan från början bestämt mig för att inte ta med Bokia och Regnbågens böcker & smycken i min lilla undersökning. I det första fallet berodde det på att jag redan besökt butiken några gånger, och att den är en helt vanlig bokhandel, om än mindre än de flesta andra av samma typ här i stan. I det andra fallet kände jag att sortimentet inte riktigt tilltalade mig, om man säger så.

En bokhandel fanns dock fortfarande kvar på listan: Clara Bookshop. Jag har gått förbi där nästan varenda dag sedan jag flyttade hit, men fortfarande inte vågat mig in. Utifrån ser den så söt och väldigt engelsk ut, och bidrar verkligen till min fantasi om att leva i en idyllisk filmvärld. Kanske är jag helt enkelt rädd för att den bilden ska bli förstörd om jag går in?

När jag nu närmade mig på gatan kom ägarinnan eller vad hon nu är ut genom dörren, och efter smög hennes vackra, svarta katt och satte sig på trappan. Aldrig har den romantiska bilden av livet som bokhandelsinnehavare varit mer perfekt. Jag kunde bara inte tillåta mig själv att rubba den idag, så jag lät besöket vänta och gick hem och kikade försiktigt på hemsidan så länge.