onsdag 17 september 2008

Uppladdning

Eftersom jag har pluggat lite väl slött de senaste dagarna tyckte min hjärna, helt enligt klassisk studentlogik, att det idag dög bra att köra tre maskiner tvätt, stå en halvtimme i blåsten och fascinerat iaktta hur en danmarksfärja förtöjs och hur de små, små människorna och bilarna sedan myllrar ut ur dess innandöme, och så toppa det med en djupdykning i bokmässans papperskatalog (ja, för på nätet får man ju inte samma överblick).

Ingenting ska få hindra mig från att gå på bokmässan (vad sa jag nu om att prata om framtiden?)! Enbart den är ju en anledning så god som någon att flytta till Göteborg. Och nu bor jag här, kan cykla till Svenska Mässan på tio minuter och har tid att gå hur länge som helst, eller i alla fall så länge jag orkar, på mässan. Tur att jag har hunnit skaffa mig riktigt bra kondis sedan jag flyttade hit.

Det här är en sådan sorts nöje som jag gladeligen betalar pengar för, även om jag inte är dummare än att jag ska försöka gå när det är som billigast. Och då missar jag väl förstås en del höjdare, men jag har ändå möjlighet att se flera av författarna till just de där superintressanta titlarna jag såg i bokhandeln häromdagen, så det ska nog bli mer än tillräckligt för mig ändå.

Och! Nästan det första jag såg när jag öppnade mässprogrammet är seriesöndag, med den största favoriten av dem alla: min vän Anders! (Nej, han får inget täcknamn här har jag kommit fram till, för han är ju kändis! Dessutom har jag bett om lov.) Han -- ja, och Fucking Vittula då -- har en helt egen programpunkt på söndagen, och han meddelar att han också ska ha ett miniseminarium på Grafiska Torget på lördagen klockan 14.30-14.50. Jag tror inte att jag kunde vara mer stolt och exalterad om det så var mitt eget namn som stod i programmet. (Då skulle jag förresten antagligen mest vara nervös.) Och jag som trodde att jag redan längtade till bokmässan så mycket man kunde göra.

Nu ska jag fortsätta att lusläsa katalogen och skriva lite listor, planera och noga gå igenom allehanda förberedelser inför nästa vecka. Sedan behöver jag bara komma överens med mig själv om hur mycket jag ska tillåtas att handla för. Om det blir någon tid över kanske jag pluggar lite också.