söndag 24 april 2011

Aldrig sitta stilla

Nä nu! Efter flera veckor utan att ha kunnat vila ordentligt i mitt rum föll jag till slut för frestelsen att lägga mig på sängen, som numera bara har madrass och madrasskydd. Bara för ett ögonblick!

Det tog högst en minut, under vilken jag hann tänka att det var väldigt vitt och ljust i rummet nu, och sedan fick jag syn på en liten rackare som raskt kom lubbande rakt mot mig. Den hade bara ett par decimeter kvar till mitt ansikte när jag studsade upp. Liksom den vägglus som tog en promenad på min bok var den här en unge, som inte hade lärt sig att respektera människan som fiende. Ingen av dem hann heller lära sig detta innan de blev inramade i tejp.

Men blä och usch!

Det här betyder ju en massa saker:

Det betyder att man inte kan lita på ett endaste dugg man trodde att man visste om vägglössens begränsningar. De är tydligen visst ute i dagsljus. Åtminstone när de börjar bli desperata.

Det betyder uppenbarligen också att de inte drar sig för att ge sig på en trots att man är vaken.

Det betyder i sin tur att mina senaste bett inte nödvändigtvis behöver härröra från Marios bostad. Jag sitter ju en del stilla vid bordet, och då och då får jag för mig att det kryper på fotlederna. (Inte minst nu. Iiisch!)

Det betyder dessvärre också att jag inte kan lita på att saker jag sanerat och sedan låtit hänga i kassar i hallen fram tills jag ändå ska gå till Mario på kvällen garanterat har varit lusfria när jag har burit iväg dem.

Det betyder även att jag skulle kunna få med mig vägglöss när jag reser mig från bordet för att gå hemifrån på kvällen. Det sägs att vägglössen inte stannar på kroppen eller i kläder man har på sig, men om de inte hinner undan då?

Sammantaget betyder det alltså att det, trots att det nu finns möjliga alternativa förklaringar till mina bett och att Mario inte säkert behöver vara drabbad, är ännu större risk än jag tidigare anat att jag går omkring med vägglöss på mig och drar med dem dit. Dessutom betyder det att mina nojor når nya rekordnivåer.

Gissa om det kliar överallt nu! Hädanefter måste jag vara i ständig rörelse, tror jag.