onsdag 16 juni 2010

Rapport från köksträdgården: 16 juni

Den ena av körvelplantorna blev plötsligt varse livets mening när den fick bli till smaksättning i en smörgåstårta den gångna helgen. Vi får se om den (plantan, inte tårtan - den är definitivt borta nu) hämtar sig efter detta. Även några av de övriga kryddväxterna fick göra lite nytta genom att agera rekvisita till en tävlingsuppgift.

Annars är det mesta som vanligt. Det vill säga, det är som vanligt i den mening att det fortsätter att växa och förändras och tillkomma nya krukor. Tamarinderna är fortfarande en ensam i en kruka och tre stycken i en annan, och jag kallar dem numera /r/ respektive /p/, /t/ och /k/. Därmed föll sig namnvalet för avokadon naturligt: A. Vokal-Då.

I fönsterraden uppifrån vänster: tamarinderna i sina två krukor, citron, timjan, lavendel, A. Vokal-Då. Nedanför skymtar det nyfådda citronträdet. De små citronplantorna är fortfarande för lite av individer (och borde separeras snart för att bli det) för att kunna få några namn än.

Nu skulle jag behöva lite hjälp här. Den ena litchiplantan, numera känd som Litchi Prosit, har aldrig riktigt kommit igång med växandet efter det första bladparet. Något blad har fallit av, ett par är helt förkrympta och de senaste torkade bort innan de ens blev något. Däremot kommer nu nya små skott nedifrån roten.

Det största av de nya skotten är ungefär 2 cm.

Nu frågar jag er, vars omdöme och erfarenhet jag litar fullt och fast på, om jag helt brutalt ska offra den första stammen och se om det kan bli något av de nya skotten i stället?

Jag vågar nog, främst tack vare att jag ändå har Lionel Litchi också. Han mår för övrigt finemang, kan jag hälsa.

Ja eller nej? Eller något däremellan?