torsdag 21 januari 2010

Good stuff

Igår kväll tittade jag ut genom fönstret och fick se en räv linka förbi på tre ben nere på cykelvägen. Harar och rådjur ser jag ju då och då här, och på sommaren en och annan igelkott, men det här kändes som något extra.

Något annat speciellt igår var att sitta i en mysig kudd- och filthög i sängen och kunna plugga ostressat och samtidigt ha tv:n på med gamla mysmord och halvt ointressant sport. Det var så avslappnat liksom, som det aldrig är annars när jag pluggar, fast jag nu ändå faktiskt gjorde saker. Härligt.

Dessutom har jag helt spontant råkat organisera om lite i bland annat bokhyllan. Jag hittade det perfekta stället för mina ordböcker alldeles intill min arbetsplats, och kan inte begripa att jag inte har kommit på det tidigare. Nu är jag så nöjd att det nästan är fånigt, men så är det i alla fall. Och på köpet fick jag lite bättre sikt in i hyllan med alla olästa böcker, så nu har jag större koll på vad jag vill hinna läsa framöver.

Det har varit dåligt med läsande de senaste månaderna. Egentligen har jag nog alltid varit dålig på att nöjesläsa under terminerna när jag har en massa pluggläsning att prioritera, men för ett år sedan hade jag ändå hittat något slags lösning. Nu funkar dock inte det längre och jag måste hitta på något nytt. För jag vill verkligen läsa mer. Ett problem är förstås att jag är ovan vid att läsa flera saker parallellt, men nu har jag ändå åtminstone tre böcker på gång. Eller, tja, på gång och på gång, men de är påbörjade i alla fall.

Och samtidigt som jag ska ta itu med nya kurser och mitt superviktiga uppsatsarbete igen så är jag fast besluten att hitta ännu lite mer tid som kan användas till läsning. Att läsa under buss- och spårvagnsresor är inget för mig, men medan jag äter skulle kunna vara en möjlighet, förutsatt att bokens fysik gör att den kan ligga uppslagen på ett bord utan att man behöver två händer för att hålla den. Fast då kommer jag förstås inte att kunna äta fortare, vilket jag också strävar efter. Ja, det här tål att tänkas på. Eller så läser jag helt enkelt en stund och skippar funderandet. Aha!