fredag 23 oktober 2009

Kransil snart i ett kokskåp nära mig

Det kom ett papper med information från hyresvärden. Som så ofta kan jag inte låta bli att reta mig en aning på att de åtgärder som anses motiverade eller nödvändiga inte alls motsvarar mina önskningar och prioriteringar.

Den här gången har de tänkt ut att de bland annat ska byta ut duschhandtag och duschslang, vilket enligt deras resonemang ska göra att strålen känns "fylligare och vattnet mjukare och det känns skönare att duscha". Jag har mina misstankar jag, och eftersom jag redan nu har det perfekta duschmunstycket och jag starkt betvivlar att det kan bli ett dugg skönare att duscha, och absolut inte att det i så fall skulle bero på "mjukare" vatten, så ser jag två möjligheter här. Antingen handlar det om så kallade snålspolande duschmunstycken, vilket väl aldrig har lett till nöjdare hyresgäster och skönare duschar, såvitt jag förstår. Eller så har de rätt (jag ska inte vara tjurigare än att jag är öppen för möjligheten), och det kan faktiskt bli skönare att duscha. I vilket fall som helst borde väl resultatet vara att hyresgästerna börjar duscha längre? Miljötänkande, my ass!

Sedan var det lite annat svammel om att diskmedel och tvål skulle löddra bättre (okej, det tror jag inte heller förrän jag ser det) och att det skulle imma mindre i badrummet (när vi duschar längre, allvarligt?).

Bäst var dock den sista punkten. Det ska monteras kransil med kulled vid diskhon, så att man kan roa sig med att spola vatten åt alla håll i lägenheten (i mitt fall). Vilken standardhöjning! Det kan säkert motivera en extra hyresökning på 5 % nästa år, eller?


Omedelbar uppdatering: När jag googlade på "kransil" hittade jag en annan bloggare som tycktes dela min mening i frågan. Dessutom var hon från Falun. Roligt, hyresvärdarna skickar uppenbarligen ut standardinformationsblad om den här typen av åtgärder i bostäder.