söndag 27 september 2009

Helgen i korthet (nåja)

På fredagens eftermiddag var jag redo att möta mina föräldrar vid tåget när jag fick veta att loket bara hade orkat dra dem till Falköping och sedan blivit stående. De kom därmed till Göteborg betydligt senare än väntat, men eftersom jag ändå inte hade något mer planerat för dagen åkte jag i alla fall in till stan. Jag var dock inte i fysisk toppform och insåg redan på vägen dit att jag inte skulle palla med att gå i affärer, så jag ångrade mig och bytte direkt till en buss tillbaka så snart jag kom fram.

Återvände hem sur på mig själv och lite allmänt orkeslös. Upptäckte att jag under bussfärden hade missat ett telefonsamtal från grannen Luigi, ringde upp och blev då erbjuden kladdkaka bara så där utan vidare. Några minuter senare hade sockret och omtanken gjort mig avsevärt piggare och muntrare igen. Och nästa gång jag åkte in till stan hittade jag mina föräldrar på Centralen, och så kunde det slutligen bli en trevlig familjefredagskväll.

När lördagen kom var det så alltså äntligen dags att gå på bokmässa. Innan dess var jag dock på ett annat speciellt evenemang inte långt därifrån, nämligen en disputation på Humanisten, tvärs över Korsvägen från Svenska Mässan. Vi var många som klev av spårvagnen där vid Korsvägen i den tidiga förmiddagen, men det kändes lite underligt att gå ensam uppför backen medan alla andra myllrade iväg åt motsatt håll. Fast det var en intressant förmiddag och jag fick ju ändå klämma in mig i trängseln i mässhallen efter lunch.

En enda eftermiddag på bokmässan kändes oväntat nog som fullt tillräckligt i år. Jag hade inga särskilda behov att stilla där, utan kunde gå omkring mest på måfå. Det var glest mellan de kända ansiktena den här gången, men jag lyssnade åtminstone ett slag på Isabel Allende. Så snubblade jag över min vän Anders seriereportagebok igen och mina föräldrar köpte sig ett eget exemplar, men själv handlade jag inte mycket.

Det lilla jag ändå till slut fick med mig hem var jag dock desto mer nöjd med. Jag hittade ett par knappar med budskap som jag kanske faktiskt kan stå för och bära på jacka eller väska, och det var de enda gratisprylar jag plockade åt mig. Sedan tömde jag nästan korgarna med billiga skrifter hos Institutet för språk och folkminnen. Fem böcker för 10 kronor styck hittade jag, och i mina ögon var detta fantastiska fynd!


När jag skulle betala började jag, inte alls min vana trogen, småprata med en av kvinnorna som ansvarade för montern. Hon tittade lite intresserat på mig och frågade sedan om inte jag hade varit på disputationen på förmiddagen! Det kunde jag ju inte förneka. Tydligen hade hon suttit bakom mig, och jag undrade lite nervöst för mig själv om hon lagt märke till mig för att jag hade betett mig en aning suspekt eller bara för att jag hade turkos tröja på mig bland alla svarta och grådystra toner i publiken. Hon förhörde sig lite mer om mig, jag glömde presentera mig, men noterade i alla fall hennes namn och var ganska nöjd med att fortsätta lyckas röra mig åtminstone lite i utkanten av dessa lockande språkforskarkretsar.

Mitt i utmattningen efter bokmässebesöket hade jag sådan där perfekt tajming med spårvagnar och bussar som man sällan kommer ihåg att man faktiskt kan ha (därför måste det nämnas, så att någon kan påminna mig när jag nästa gång börjar klaga på min otur med kollektivtrafiken), så jag var snabbt hemma och kunde ladda upp inför kvällens lilla släktträff hos Göteborgskusinen, med hennes föräldrar och mina.

Idag blev det en liten avrundande shoppingtur med föräldrarna på stan, då de försåg mig med en del saker som kan behövas inför kommande höstrusk och mörker, innan de gav sig av för att slita ut ännu ett tåg på sin långresa hem till Dalarna.

Det var den bokmässehelgen det. Tillbaka till vardagen igen då.