måndag 24 oktober 2011

Mina villkor

Jag har verkligen googlat mig blå efter allt som har med byte av företagsnamn att göra, och i princip inte hittat någonting. Inte en enda fråga i ett enda forum för företagare tycks handla om detta. Konstigt, när allt annat finns besvarat hundra gånger om. Är jag den första som kommit på tanken att ändra företagsnamnet, eller?

Det är klart, det står överallt att man ska göra ändringen hos verket som registrerar sådant, så det har jag givetvis gjort. Men sedan tänkte jag att vad sjutton, jag är ju en så himla duktig flicka hela tiden och jag gör allt jag kan för att allt ska bli rätt, men säger ingen nu åt mig att jag ska tänka på att också göra det här och det här, då tänker jag faktiskt för en gångs skull utgå ifrån att inget mer måste göras.

Men. Så verkar ju inte posten komma fram som den ska. Det kan bli problematiskt. Så i fredags mejlade jag det stora postutdelarföretaget för att fråga hur det där funkar. På deras hemsida står något om att de svarar inom tjugofyra timmar på vardagar, men att de prioriterar telefonsamtal. Udda inställning för ett företag som hanterar post, tycker jag.

Tjugofyra timmar, åtta minuter och en helg senare kom i alla fall ett mejl tillbaka. Det innehöll ett telefonnummer jag kunde ringa för att få ett annat telefonnummer (har de inte ens växel, fast de gillar att prata i telefon så mycket?) till det kontor som har hand om utdelningen för min adress.

Blä, tänkte jag. Dålig service. Men det blir ju ännu mer strul om fakturorna fortsätter att skickas tillbaka till avsändarna, så jag måste väl ringa då.

Därpå det vanliga: hundra superspecifika ärenderubriker med tillhörande nummer att välja (och panikstress med min telefon som jag aldrig lyckas lära mig få fram knappsatsen på skärmen på när jag måste) och därefter telefonkö. Så jag lade på (efter en halv minuts hysteriskt tryckande på allt på mobilen vill säga).

Och så tänkte jag på en sak som Lotten skrev en gång. (Jag sparade länken, jadå.)

"Sensmoral: mejla alltid, även när det inte går."

Ja, så då ska jag väl testa det då. På det här företaget håller vi inte på med sådant där tidsödande telefonerande. Det här företaget har visst inte ens telefon, om man ska vara noga. Alltså bestämmer jag nu att finns det mejladresser till kundtjänst, där någon sitter och får betalt för att svara på mejl, då ska jag kunna få svar på enkla frågor utan att avkrävas telefonsamtal. Det skadar väl inte att försöka i alla fall, så kanske de ändrar sina prioriteringar så småningom?

Därefter ska jag även mejla onda teleoperatören och be att få min deposition tillbaka, eftersom jag ju har avslutat abonnemanget. Samtidigt ska jag passa på att artigt önska mig ett avskaffande av stenåldersmetoden att skicka ut vansinniga utbetalningskort, vilka är extra omöjliga för mig som företagare att omvandla till pengar. Om man bara kunde få ge banken i uppgift att alltid i stället sätta in beloppet direkt på kontot! Så mycket krångel man kunde slippa, och onödiga turer till bankkontor som knappt finns eller är öppna, och telefonsamtal, mejl, avgifter och även sådana här blogginlägg.

Åhhh! Varför måste allt göras så omständligt när man har med stora företag att göra?!

Tacka vet jag företag som mitt, som visserligen inte ens har telefon, men man kan åtminstone mejla i alla ärenden till samma adress, och jag besvarar alltid ställda frågor så gott jag kan.