torsdag 3 februari 2011

Det kommer mera

Folk är ju helt tokiga. Prata om vår i januari! I Sverige! När blev det senast vår i januari, eller ens i början av februari?

Jag kan förstå att vinterovana personer här i Södern (och andra också, kanske) längtar efter vår, efter att ha varit med om något så ofattbart som tre hela månader med snö. Men bara för att vintern kom tidigt betyder det väl inte att man kan förhandla med den om att ge upp under sin egentliga högsäsong!

Visst, det regnar och regnar och töar och smälter här i Göteborg. När jag beskådar min utsikt från fönstret ser jag nu lika mycket grå och brun mark som vitaktig. Sälgen nedanför fönstret blommar, måsarna har börjat cirkla över taken och det är ljust en aning längre på eftermiddagarna, även om jag inte tycker att det märks av så mycket, antagligen på grund av allt regnande.

När sedan solen ändå tittar fram, som idag, är det klart att det kan kännas vårlikt när man levt i mörker så länge. Och givetvis tycker även jag att det är skönt att isen försvinner från vägarna. Men vår? Finns liksom inte i mina tankar, mer än möjligen som en mycket abstrakt bild som dyker upp när jag bläddrar långt framåt i kalendern.

Februari är en vintermånad i Sverige. Vintern kan se olika ut i olika delar av landet, det är klart, men de som pratar om vår menar knappast heller västkustvinter. Tossiga människor! Ät era semlor, köp era tulpaner och lugna ner er. Tiden går fort nog ändå.