lördag 8 januari 2011

Hellre en skridskotur med korvgrillning i så fall

Det regnade hela dagen. Hela dagen! I januari! Det har förresten redan regnat några gånger här sedan strax före jul och det verkar varvas med dagar av snö, lagom för att vägarna ska bli så eländiga som det bara är möjligt, så just nu lyckas vintern till och med få mig att ogilla den. Det här är marsväder för mig, och det förklarar helt och hållet varför jag får olustkänslor när månaden mars kommer på tal. Vägarna var idag täckta av en decimeter is med en decimeter modd ovanpå, och efter ihärdigt regnande i några timmar även en decimeter vatten.

Och som vanligt när det regnar i Göteborg blåste det samtidigt.
Isgata, regn, blåst och tjocka vinterkläder. Inte som gjort för paraplyhantering.

Mario och jag trotsade ändå vädret och väglaget och åkte och hälsade på Luigi och Daisy i deras nya fina lägenhet. Vi hann lagom äta och spela en omgång Skip-Bo innan brandlarmet gick. Sedan stod vi ute på isen i regnet och hade det så lagom lördagsroligt ett tag utan att huset brann upp (eller ned) eller något annat hände heller. Eller jo, det rasade en massa tung blötsnö från taken omkring oss. Till slut gav vi upp och åkte hem. Utan paraplyet. Det räddade säkert livet på paraplyet, mig eller båda två. (Men det krävdes alltså en utrymning för att jag skulle åka ifrån ett paraply. Det är rätt anmärkningsvärt ändå, så lätta som de tycks vara att glömma.)

Skitvinter. Men när det nu väl har börjat töa kan det gott vara tio grader varmt tills vägarna är bara.

Jag kan dock meddela att säsongens vinterkängor faktiskt klarade prövningen bra. Trots att jag klev rakt ned i ett decimeterdjupt vattenhål blev jag inte det minsta blöt om foten. De här kängorna ska jag vårda ömt. Det blir till att skriva upp dem på "att rädda om det börjar brinna"-listan.