söndag 21 november 2010

Födelsedagsfirande i cykelverkstaden

Igår var det kalas hos Mjölbykusinen och Sköna H, med deltagande av en massa av deras släktingar från olika håll. Mario och jag åkte till Mjölby över dagen, vilket faktiskt fungerade utmärkt, trots snö och många tågbyten. Även resten av min familj tog sig dit, så det blev nästan så mycket släktträff vi kan räkna med att få till nuförtiden.

Som om det inte räckte med roliga människor att umgås med så lät vi oss underhållas av det mycket spännande hus som Mjölbykusinen och Sköna H har att visa upp. Bäst, åtminstone för en tillfällig gäst, är förstås alla dörrar som leder till mystiska skrubbar, vindsförråd fyllda med loppisfynd och andra intressanta tingestar, och så givetvis den stora, helt fantastiska källaren, med karaktäristisk och ljuvlig källardoft och mängder av små rum att ha pettsonska verkstäder och förråd i. Jag tog några bilder, men min kamera (eller i alla fall blixten) har ballat ur, så ni får hålla till godo med det lilla ljus som kunde fångas upp.

(Måste visst ha en ny kamera snart. Och en ny telefon. Och en dator till. Suck. Klarar man sig på en smarttelefon, tro?)

Hallen blev den naturliga samlingsplatsen under kalaset, när man behövde sträcka på sig och ta lite luft. Och kolla om någon hade ringt. Det hade ingen, för alla hade ju lagt ifrån sig telefonen.

Hos Mjölbykusinen och Sköna H hittar man trädgårdsodlingar, handarbeten, seriösa porslinssamlingar och hundra sorters hembakta småkakor, och dessutom gamla cyklar i mängder. Vi räknade till sexton stycken i källaren, som på sina håll snarare liknar ett cykelrum i ett studentbostadsområde än ett vanligt villakällarförråd.

Huset är inte precis nybyggt, vilket en del inredningsdetaljer vittnar om. Undrar om brandskåpet finns kvar?

Trots att det var värdparet som fyllde år fick även jag med mig en present hem: en Göteborgsduk!

Under tågresan hem satt vi sedan mest och drömde om rymliga källare. Själv är jag visserligen ganska nöjd med att bo litet, för det gör att man låter bli att samla på sig saker som man absolut inte behöver. Men när man inte ens kan hitta ett lämpligt förvaringsställe för en kasse valnötter (under sängen säger ni?) är det klart att det är lätt att börja drömma om mer. Tänka sig, en egen cykelverkstad!