fredag 27 augusti 2010

Vi som inte är rotade där vi bor

Idag har jag varit flytthjälp åt världens bästa islänningar, som något chockartat meddelade att de ska lämna landet. Nu. På en gång. Okej, Oslo och Stockholm är inte omöjligt långt bort, och det här ger mig ju extra anledningar att besöka dessa dyra storstäder, men det är ändå lite tråkigt när vänner försvinner ur ens närhet*.

Roligt var det däremot att hjälpa till med flytten. Och då det var till en lagerlokal i Partille vi körde saker kom jag att tänka på det där gamla skämtet om Fragile och Partille som Nische brukade köra förr. Jag försökte förklara det för islänningarna, men är osäker på om jag gjorde det så bra.

Språksvårigheter är ändå inte något större problem med att ha utländska vänner, tycker jag. Problemet är att de förr eller senare nästan nödvändigtvis flyttar långt, långt bort från en. Betydligt mer förr än vad svenska vänner gör i alla fall.


*Och på tal om det har världens bästa polack dragit till Georgien. Håhåjaja. Notera dock att jag är glad för mina vänners skull. Jag kommer bara att sakna dem lite, då och då mellan varven. Och bli ännu gladare när  (om? när!) de kommer tillbaka.