onsdag 12 augusti 2009

Duktigdrogen

Jag har kommit över ett parti duktigdrog igen. Det påminner inte så lite om hur det såg ut mot slutet av förra sommaren, när jag på ren inspiration började repetitionsplugga två veckor före kursstarterna. Skillnaden är väl att nu känner jag mig inte ens överledig och underaktiverad. Jag bara jobbar undan den ena grejen som "behöver" fixas efter den andra. Jag undrar lite varifrån dessa plötsliga perioder av vad jag vill betrakta som duktighet kommer.

Och varför, varför sätter jag igång med att städa en solig eftermiddag när det inte alls är akut utan lätt hade kunnat vänta några dagar till? Det var väl onödigt? Visserligen känner jag mig duktig av att få det gjort, men om några dagar (då det alltså egentligen borde ha varit lagom att städa) kommer det ju redan att ha börjat bli skitigt omkring mig igen. Nåja, nu var det faktiskt inte just det jag ville haka upp mig på.

Poängen är att det är precis nu jag faktiskt har som mest tid till att ägna mig åt alla de slappa aktiviteter som jag nästan bara drömmer om annars, att jag förstås även nu vill göra allt det där men att jag precis som alltid annars (tja, för närvarande är det så i alla fall, så länge jag inte har en massa plugg att sköta) får för mig att jag ska vänta med det till sist på dagen. Till och med när jag inte har något kvar som måste göras! Då tar jag alltså itu med mindre viktiga "nyttigheter". Fram tills det blir kväll, då oftast något annat dyker upp, visserligen för det mesta något trevligt, men det slutar ändå med att jag inte gör det där jag hade planerat och väntat på.

Ingen skada är väl egentligen skedd, eftersom jag ju hela tiden väljer själv, har roligt och är rätt nöjd. Kanske är det längtan och det lite förbjudna i dessa slapparaktiviteter som är grejen med dem, så att det inte blir lika viktigt att ägna sig åt dem när man väl har tid?

Men något måste det väl ändå betyda att jag beter mig som om jag hade en tenta att plugga till? Jo, om jag ska vara ärlig så förtränger jag så gott det bara går allt som har med ekonomi, jobbsökande, uppsatsskrivande och framtiden att göra. Så var det med den duktigheten.