tisdag 19 maj 2009

Grannar

Ju fler grannar man har desto fler av dem lär väl hålla sig med beteenden man själv ställer sig något oförstående till, antar jag. I mitt hus är vi rätt många som bor. När det nu sedan också handlar om studenter, varav de flesta utbytesstudenter, ska man väl inte vara förvånad över att det försiggår saker av allehanda slag omkring en.

Snett nedanför mig bor en medelålders man som låter dörren stå öppen ut mot trapphuset när han röker och lagar extra osig mat. Hans rum ser tomt ut men hans träskor står ute i loftgången.

Två rum ifrån honom bor någon som nästan jämt har sina sopor stående utanför dörren. Oklart om det är samma soppåse hela tiden eller om den byts ut då och då.

På bottenvåningen står en kille och pratar i mobil precis innanför sidoingången som jag använder. Det gör han varje dag. Alla tider på dygnet. Jag kan inte komma på en enda riktigt rimlig förklaring till varför man vill eller behöver stå just där och prata.

I vårt hus står cyklarna i en lång rad inomhus på bottenvåningen. Någon har tydligen fått för sig att det är en torkställning, för flera gånger i veckan får jag befria min cykel från diverse klädesplagg innan jag kan ta ut den.

Sedan har vi förstås klassikern att dela tvättstuga med sina grannar. Det kan ju vara spännande var man än bor, men mina erfarenheter säger mig att studenter är snäppet värre än genomsnittet när det kommer till att känna ansvarslöshet inför gemensamma utrymmen, bokade tider, personliga ägodelar och rätten till privatliv.

Detta borde båda gott inför framtida bloggande. Förr eller senare måste ju mina grannar bara göra något värt att föra vidare.