tisdag 21 april 2009

Oundvikliga Olskroken

Mina första kassar mat när jag kom till Göteborg inhandlades i Olskroken. Sedan dess har väldigt mycket kretsat kring detta ställe, trots att det varit helt oavsiktligt och jag aldrig egentligen haft några ärenden dit. Varje gång jag har passerat Olskrokstorget med bil, buss eller spårvagn har jag lett lite extra åt detta. Och det gör jag väl fortfarande.

Skillnaden nu är att jag har börjat se till att hamna där med flit. Gissa var jag hyrde min flyttbil till exempel! Därefter föll det sig förstås naturligt att fylla den nya egna kylen med mat från den trevliga affären där. Och när buss och spårvagn går parallellt flera hållplatser är Olskrokstorget mitt förstahandsval för bytet.

Nu har det gått så långt att jag till och med kan ta en separat tur med bussen, under rusningstrafik, för att åka och handla där och stå i kö med en massa andra människor som också gillar stället.

Så jag har alltså fattat att det är något speciellt med Olskroken. Men jag begriper fortfarande inte vad. Antagligen är det något övernaturligt och ofattbart.