lördag 21 mars 2009

Falun, lördag

Idag blev det skidspel "på riktigt", vilket betyder ett stort mått av härlig stämning, men i detta fall inte direkt stenkoll på de egentligen vansinnigt spännande tävlingarna och resultaten. Men oss som inte hängde med helt och fullt hänvisar jag åter till skidspelssajten för diverse listor och annat matnyttigt. Och så finns ju alltid webb-tv att komplettera med när man kommer hem.

Mycket folk trots regn i början.

Skidbyte för herrarna i dubbeljakten.

Mats Larsson gillar jag lite extra för att han är så lagom gammal. Dessutom fyllde han år igår. Grattis!

Dagens vinnare på herrsidan, Dario Cologna, fick ungefär en halv blomsteraffär i pris. Den slängde han förstås på publiken så fort han fick tillfälle.

Fast Marcus Hellner fick en guldpjäxa. Det verkade som om han ville behålla den. De andra kungarna fick jobba som prisutdelare.

En gammal skidfavorit till, som också jobbade.

Utsikt över stadionområdet. Damerna är inne för varvning långt där borta.

Efter att lite snöpligt ha missat herrarnas spännande målgång, där Hellner spurtade sig till en andraplats, bestämde jag mig för att bättra mig till damtävlingen. Så här leker jag målkamera medan segraren Riitta-Liisa Roponen går i mål.

Till damernas prisutdelning hade de polska fansen tagit över allting. Så ja, heja Polen då!

Det var slaskigt och lerigt, men skönt och glatt och stämningsfullt och mycket härlig publik och alla dessa mängder av nya och gamla kändisar inom längdskidvärlden. Och så lite svenskframgångar på det. Precis som man vill ha det, med andra ord. Det var en bra skidspelsdag! Och i morgon är det finalfinalen med alla prisceremonier och allt, men kanske är det ändå bäst att hålla sig vid tv:n då, vi får se.