söndag 6 januari 2013

Tre veckor

Tre veckor kan gå väldigt fort. I synnerhet om en är ledig och flänger omkring och har fullt upp hela tiden och så.

Samtidigt kan tre veckor vara en väldigt, väldigt lång tid. I synnerhet om en är ledig och flänger omkring och har fullt upp hela tiden och så.

På tre veckor hinner jag förändra mitt liv: byta dygnsrytm, matvanor och intressen. Så verkar dock inte ha varit fallet under den här julsemestern, men det beror sannolikt främst på att jag har varit upptagen med annat. Särskilt utvilad känner jag mig inte, åtminstone inte rent fysiskt, men däremot hyfsat nöjd med vad jag åstadkommit. Aktivitet är minst lika viktigt som vila.

Hur som helst märktes resultatet av de där tre veckorna när jag i kväll på nytt tog tåget mot Skåne. Det som nyligen varit en inarbetad söndagsrutin kändes nu snudd på overkligt, även om jag förstås mindes precis vad och hur jag skulle göra. Men när jag sedan klev av i Lund behövde jag inte tänka eller känna efter, för benen började traska på åt rätt håll alldeles av sig själva. Ibland är det bra skönt att kroppen minns bättre än hjärnan.

Hoppas bara att hjärnan minns något av värde i morgon när jag ska börja jobba igen.