tisdag 1 januari 2013

Första

Då jag nu befunnit mig i något slags övergångsperiod mellan olika faser i livet under några månader har jag då och då kommit att tänka på hur många "första" och "sista" som susar förbi i medvetandet.

Med en ny stad, nya människor och en helt ny livssituation är det förstås inte ett dugg konstigt att det dyker upp en hel del tillfällen som av hjärnan kategoriseras som "första gången i livet". Förhoppningsvis är det egentligen så för de flesta mest hela tiden, men det är väl lättare att lägga märke till dessa upplevelser när de kommer så tätt och är av lite mer betydelsefull karaktär än vanligt.

Samtidigt går jag just nu igenom en period som innehåller en lång rad "sista (någonsin/på länge?)". I vissa fall är ju känslan av att räkna ner alla återstående "sista" inför en viss punkt i tillvaron väldigt skön, men i det här fallet handlar det trots allt främst om avsked, uppbrott med kluvna känslor och hur mycket som helst som aldrig ens blev av, så jag fokuserar främst på allt det som händer för första gången. Första riktiga jobbet, första lönen, första vintern i Skåne, första besöket i Malmö och allt som inryms mellan dessa rubriker.

Det finns alltid ett "första" att fokusera på. Och allra lättast är det väl en dag som råkar vara den första på ett nytt år.