måndag 21 januari 2013

En vecka eller så senare

Under själva flytten var jag nog så mentalt slut att jag struntade i att vara den organisatör jag normalt är vid mina flyttar. Jag glömde till och med att vara kontrollfreak och vid ett tillfälle slogs jag av att jag inte direkt brydde mig om vad folk omkring mig och mina saker pysslade med. Jag som annars helst vill vara inblandad i allt överlät nu glatt montering av möbler och fixande med ditten och datten till mina närstående medan jag själv bara hängde med.

När jag sedan blev ensam hemma på söndagen utnyttjade jag inte heller den lediga dagen fullt ut, utan tänkte att det här med att iordningställa lägenheten fick bli ett långtidsprojekt, och så gjorde jag annat i stället. Jag tänkte att det väl fick bli lite av allt varje dag: lite överlevnad, lite hushållsarbete, lite administration och lite fixande. Men ett sådant schema räcker ju inte tiden till! Så fort jag har börjat med något går nämligen alltid hela kvällen, så det var bara till att välja. (Bloggandet rök först, ja. Inga konstigheter.)

Och efter någon dag var jag också tydligen tillräckligt utvilad för att bli mitt gamla vanliga, energiska jag, för under veckan har jag sugit ut varenda minut ur kvällarna för att få så mycket som möjligt på plats. Efter en perfekt helg är nu faktiskt alla utom två lådor uppackade, alla möbler utom soffa och soffbord monterade, alla prylar har fått en egen plats (och det finns fortfarande utrymme över i köksskåpen efter att jag stoppat undan till och med jullådan och förpackningsinsamlingen där!).

Den perfekta helgen innebar att jag var nästan lika effektiv som mina föräldrar (som är något slags übervarelser, som hinner med en hel arbetsdag på ett par timmar efter frukost, typ). För trots allt monterande och plockande lyckades jag få tid också för eftersatta sysslor som att framställa mat och sköta om kroppen lite och dessutom både tillbringa en helrolig helkväll i Lund och sedan även baka!

Det enda jag inte hann klämma in så mycket av under helgen var sömn och vistelse ute i det vackra vintervädret. Både och hade säkert gjort mycket nytta, men som väl är verkar jag leva på luft och heminredningskickar just nu, så det ordnar sig nog.