onsdag 30 januari 2013

Bio

Jag går nästan aldrig på bio. Det har kanske blivit en handfull gånger de senaste tio åren. Med tiden har det blivit så självklart att jag har fått lov att börja tänka efter för att hitta förklaringen till varför det är så.

Jag brukar säga att det är för att jag föredrar att se på film hemma. Och på det stora hela kan jag ärligt säga att det är bättre så i så gott som alla avseenden, även om det kan ha sina poänger att göra en grej av att se på film. Följden har dock blivit att eftersom jag har gått på bio så sällan har varje tillfälle blivit enormt viktigt. Jag menar, det går ju inte för sig att slösa bort ett av dessa sällsynta tillfällen på en dålig film, eller ens någon som inte är en blivande favorit, vilket förstås i sin tur innebär ett ännu större hinder för att göra slag i saken.

Men när det nu började talas om biobesök upptäckte jag trots detta att jag utan tvekan var beredd att hänga på, dessutom helt utan att känna något behov av inflytande över filmvalet. Och då mindes jag plötsligt att det ju i själva verket var så enkelt som att det främst handlade om denna fantastiska sparsamhet och snålhet gentemot mig själv som jag har ägnat en massa år åt. Visst skulle jag kunna fortsätta så, men det är faktiskt nya tider och jag måste inte längre! Så då blev det bio.

Filmen var riktigt bra, sällskapet trevligt och mina händer slapp utsättas för inrednings- och hushållsarbete för en kväll. Det var med andra ord värt pengarna, om jag nu fortfarande hade tänkt så intensivt i de banorna.

Kanske får jag så småningom till och med anledning att revidera detta påstående om att jag nästan aldrig går på bio. Tänka sig.