onsdag 2 januari 2013

Att både längta och vilja stanna tiden

Jag tyckte som så ofta att nyår mest var i vägen. När vi väl haft en lång och skön jul kändes det bara som dags att se ljuset återvända och sätta igång med vardagsäventyren igen. Men då kom det minsann en långhelg till! Och hur enkelt jag än försöker göra det kommer jag aldrig ifrån de två värsta sakerna med nyårsfirandet: matplanering och fyrverkerier. Fast mest berodde väl otåligheten nu på alla dessa helgdagar, som visserligen var själva anledningen till att jag har kunnat vara ledig så länge och fixa med allt, men som samtidigt fortsatt har gjort och gör att det tar evigheter att få administrativa krångligheter utredda.

Men nu är det i alla fall vardag och saker och ting får lite fart igen. I väntan på det har jag nästan packat allt som är mitt, så det börjar kännas att det närmar sig. Nu kommer snart de där dagarna som planerats en aning för mycket in i minsta detalj för att det inte ska vara nervöst över hur det ska gå. Och jag börjar se fram emot att få själva flytten överstökad.

På samma gång räknar jag dagarna med bävan. Det är alldeles för mycket som är alldeles för bra just här och nu för att jag ska vilja ge mig av någon annanstans och göra något annat. Men än är det i alla fall några dagar kvar. Av julledigheten. Av semesterveckan hemma med Mario. Av flyttförberedelser och annat.