söndag 16 december 2012

Uppdatering

Jag inser att om allt jag kommer att skriva här den närmaste tiden ska bli åtminstone någorlunda begripligt borde jag nog nämna något om vad som faktiskt är i görningen. I och för sig har jag en känsla av att de flesta som läser bloggen redan känner till det mesta, men sådant ska jag väl inte utgå ifrån.

Så.

Läget är ungefär som följer:

När saker händer i mitt liv kommer de slag i slag, antingen som följd av varandra eller beroende på någon outgrundlig logik som gör att mitt liv ständigt går i intervaller. Så vart tredje till femte år är det tydligen omstart.

Eller så är det på grund av hurdan jag själv är. Kanske är jag bara så här. Jag kör på så långt vägen räcker med något och sedan lämnar jag eller byter ut allt: sysselsättning, bostad, stad, bohag, vänner, partner ...

Jag vill inte att det ska vara det sistnämnda som är sant. För fem år sedan, i samband med starten på denna blogg, lovade jag nämligen mig själv att inte göra om vissa specifika "misstag" som jag tyckte mig ha gjort, och då läget på många punkter nu är synnerligen likt hösten 2007 skulle någon säkert kunna hävda att jag trots allt gått i fällan och låtit historien upprepa sig. Men så mycket är ändå helt annorlunda nu. Till exempel är det inte i första hand bort från något jag nu är på väg, för jag vill faktiskt egentligen inte direkt lämna vare sig Göteborg eller Mario och vårt fina hem. Nej, mest är jag nu på väg till något, helt enkelt för att det är oundvikligt.

Jobbet med stort J, det enda tänkbara, finns ju i Lund. Med det kommer också nya människor, platser, äventyr och erfarenheter, så det finns naturligtvis inget annat än att följa med och se vart livet tar mig denna gång. Och för stunden leder äventyret vidare mot ett nytt hem i Malmö.

Jag vet förstås ingenting om vad som kommer att hända. Ännu mer än vanligt känns det så just för att allt går så fort och jag inte vet nästan någonting om vart det är jag är på väg att flytta, men det händer i alla fall, och hur det händer är ju precis det som kommer att uppenbara sig efter hand.