måndag 17 december 2012

Ordning på torpet: göra av med saker

Ursprungstanken med den här semestern var, redan innan jag fick en lägenhet att flytta till, att få tillfälle att röja och förbereda inför flytt, men den här hastigt uppkomna flytten gör också att utrensningsarbetet måste intensifieras.

Jag är nu inne i fasen då jag känner för att göra mig av med hälften av mina ägodelar (trots att jag så nyss har gått igenom denna procedur, ja). Uppenbarligen har jag haft en bra massa prylar som jag verkligen inte alls behöver.

Problemet blir då att hitta bästa sättet att bli av med det som egentligen inte skulle behöva slängas, för mycket av det jag inte vill ha är saker närmast i nyskick, och det bär mig absolut emot att bara kasta användbara grejer. Sedan förra flytten har det stått ett antal lådor med utgallrade böcker, prydnadssaker och annat krafs i förrådet i väntan på bortforsling. En tanke var att låta besökande välja ur lådorna och ta med sig vad de ville ha. Att lista allt och lägga ut på nätet var en idé som höll i ungefär fjorton sekunder, för det skulle vara alldeles för tidskrävande och förmodligen inte ens ge något tillfredsställande resultat.

Och nu börjar det bli bråttom. Jag har inte tid att sälja saker separat, fast somligt antagligen skulle kunna inbringa några slantar, och att bära iväg tunga kassar och lådor till insamlingsställen orkar jag bara inte. Nej, nu sätter jag mitt hopp till second hand-säljande organisationer som kan komma och hämta. Tidigare har problemet med denna lösning varit att jag ju aldrig är hemma och kan ta emot dem, men nu har jag i alla fall enstaka vardagar som kanske kan passa.

Mina enda finglas, som är så opraktiska och som jag nästan aldrig använt för att jag inte vågar hantera dem, har jag dock lyckats övertala Göteborgskusinen att ta. Hon samlade nämligen samma sorts glas en gång i tiden, men har vid det här laget hunnit slå sönder nästan allihop. Jag tänker att jag hellre ser att hon slår sönder mina också än att de ska stå oanvända i mitt skåp (och packas inför vareviga flytt) och ge mig olustkänslor.

Sedan skadar det ju inte att känna att jag kan ge bort saker med åtminstone något ekonomiskt värde och som kan komma någon till nytta, särskilt så här i juletider. Så nu ska jag boka tid för hämtning av grejer så att jag får lite press på mig att bli klar med utrensningsdelen av de här flyttförberedelserna.