torsdag 20 december 2012

Nästa hemma

Det är så mycket på gång just nu att det kändes helt overkligt att plötsligt kliva av tåget i Falun. Om det nu egentligen är så plötsligt när en suttit på samma plats hela eftermiddagen och bara väntat på att vara framme.

Men jag måste bara passa på att säga, så länge det varar, hur underbart det kan vara att resa med Tågab! Bara det att se destinationen "Falun" direkt när en kommer till Centralen i Göteborg är ju något att fälla en lyckotår över. Inga försenade tåg från Stockholm att oroas över, inga iskalla timmar i väntrum i Örebro eller Hallsberg och jag vet inte om det har med tågbolaget att göra, men idag fanns det inte ens några medresenärer att störas av på tåget. När vi tagit oss igenom Västergötland klev det inte ens på fler, utan alla satt bara tysta resten av resan. I timmar!

Och jag var fortfarande glatt nostalgisk över 1900-talskänslan i vagnen. Visst fick jag träsmak efter alla dessa timmar i samma stol, men i ett modernare tågsäte hade det nog faktiskt varit ännu värre.

Fast det var hur som helst enormt skönt att komma fram och få sträcka på benen och dessutom njuta av den friska, kalla luften ute. Och som naturen hade julpyntat sig inför min ankomst! Tjock, glittrande snö på mark och tak, dekorativa istappar i långa rader och frostklädda träd. Som gjort för jul!

Så nu inleds fas två av julsemestern. Nu ska jag också försöka njuta av ledighet om jag bara får för alla omständigheter. Jag har förresten redan börjat. Sen kvällspromenad i snöig sagovärld och lätt snöfall tillsammans med mamma blev det, och så tyst, tryggt och fantastiskt välbehövligt det var på alla sätt!